PMS OG CRAVINGS

Hormonene svinger. Det er “den” perioden i måneden. Suget etter noe søtt veksles raskt ut med suget etter noe salt. Det er et sug som ikke lett lar seg beskrive. Jeg bare MÅ ha! Heldigvis er det ikke snakk om mange dagene før det går over igjen *puh* men det er en indre kamp med meg selv hvert minutt i døgnet så lenge det står på. Jeg får i tillegg en vanvittig matlyst! Det er klart at slike perioder har innvirkning på vektnedgang. 

Det underlige er at jeg får lyst på ting som jeg ellers ikke har spesielt lyst på. Som potetgull for eksempel, det er noe jeg aldri spiser ellers i måneden; men før menstruasjon kan jeg få ustanselig behov etter potetgull med deilig krydder. Forstå det den som kan. Jeg kan ta meg selv i å sitte å drømme om knasende chips som skaper vann i munnen! Men; jeg klarer som regel å holde meg unna, fordi jeg vet av erfaring at potetgull gjør meg kvalm.

Da er det verre med sjokoladesuget. Sjokolade er min store last dessverre. Det er nå engang slik at jeg går ikke amokk (vel..) i sjokoladehyllene på Coop`en. Jeg er kommet meg såpass langt at jeg klarer å stå imot det verste suget.. men det er hardt skal jeg si dere, jenter! Dessuten må man kunne innvilge seg selv noe snop av og til uten å lide av samvittighetskvaler. 

Så derfor tenkte jeg å ta meg en tur innom butikken imorgen å kjøpe meg – SNOP!  

9 kommentarer
    1. åå kjenner til den der ja! spesielt med sjokoladen, men greide heldigvis å stå i mot.. men er ikke alltid like lett, hehe:) flink du er da som greier deg fint med det, er ikke alle som greier å stå i mot.

    2. Jeg skriver under på dette, sjokolade er min avhengighet til tider… I butikkene er det noen ganger 5 for 100,- på store Freia sjokoladeplater. Jeg må holde meg laangt unna, ellers spiser jeg èn stor plate hver kveld… klarer ikke å stoppe! 😛

    3. Hei Maja,

      Sjokolade er avhengighetsskapende – om enn ikke på samme nivå som f.eks koffein. Men den inneholder masse sukker som er avh.skapende, og ulike andre stoffer som vi ikke helt vet hvordan påvirker kjemien i kroppen. Personlig synes jeg det er galskap av butikkene å kjøre slike tilbud. Det burde heller kjøres supertilbud på frukt og grønt. Nordmenn hadde garantert kjøpt det:-)

    4. enstemmesomvilut:
      Det er ikke lett mens det står på. Det finnes kosttilskudd som kan lette på suget – men hvor mye det hjelper det vet jeg ikke. Kanskje noen av leserne mine har tips til hva som kan hjelpe?:-)

    5. Ja, jeg har faktisk begynt å ta krom. Jeg tar tre tabletter til dagen faktisk!
      Dette skal hjelpe mot søtsug. Jeg fikk anbefalt å ta en liten teskje med himalaysalt i lag med litt vann, for å ta vekk saltsuget.

    6. Litt kanskje. Jeg har nettopp begynt på de. Jeg tar noen jeg har bestilt på arnika.no. Fikk de anbefalt fra behandleren som jeg går til:)

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg