SUKKER OG ILLSINTE HORMONER

Da har jeg snart gjort ferdig innleveringen i studiene mine vedrørende hormoner og mat. Dette er et utrolig interessant, men veldig komplisert tema. Hormonene våre har så mye å si på helsen vår generelt. De er med på å styre ufattelig mange prosesser i kroppen. Mange jenter har kjent på de hormonelle svingningene. Inkludert meg selv. Både i forbindelse med graviditet og menstruasjon. Hormoner kan forandre en kvinne fra å være blyg, snill og omgjengelig – til å bli svigermors verste mareritt.

Er det noen av dere jenter som har kjennskap til dette? Del gjerne av deres erfaringer i kommentarfeltet – og evnt hva som har hjulpet akkurat deg til å holde hormonene dine i sjakk. Det faktum at du er bevisst på at hva du velger å tilføre kroppen din i de periodene der hormonene truer med å gjøre deg til en kriminell, er av helt avgjørende betydning for hormonbalansen din. Om du spiser mye raffinerte karbohydrater (eks. hvitt sukker) så vil blodsukkeret stige raskt for hvert inntak – og insulin utskillelsen øker like ofte. Noe som påvirker andre hormoner i kroppen. Da blir det ubalanse og du kan oppleve ulike negative symptomer.

Om du derimot holder blodsukkeret stabilt så vil hormonene dine også holde seg på et mer stabilt nivå. Jo mer sukker du spiser – jo større sug får du etter mer. Et stabilt blodsukker vil kunne hjelpe deg til å oppnå større hormonell balanse. Visste du forresten at ekte meierismør og fløte ikke har noen som helst innvirkning på blodsukkeret? Det er fordi de hovedsaklig inneholder fett. Bytt gjerne ut margarin med vanlig smør. Et tilnærmet optimalt kosthold på generelt grunnlag vil inneholde lite karbohydrater, nok protein, godt med fett og grønnsaker. Les mer om Steinalderkostholdet her; http://fitnessbloggen.no/steinalderkosthold/

/Ann-Kristin       

16 kommentarer
    1. Jeg har selv pcos og sliter veldig med humørsvigninger… Og vekta har hele livet vært et stort problem for meg. Etter jeg gikk søkte meg frem om mine symptomer så fant jeg ut at metformin som egentlig er en medisin for folk med diabetes, kunne funke. Dette startet jeg da på og føler meg litt bedre faktisk. Når jeg startet på tabletten i sommer veide jeg 105kg og nå er vekten nede på 90kg, pluss er ikke like vrang og svingene i humøret som jeg var før:p men det er fortsatt en utfordring. Spesielt siden jeg sliter med bulimi til tider og det skaper veldig ubalanse i blodsukkeret mitt så det er ikke bare bare… Tenkte bare å dele det siden det er en del med disse problemene som kanskje også har pcos:) da kan metformin ha en positivt effekt:)
      -jente, 18

    2. Veldig interessant. Jeg tenker mye på dette. prøver å holde meg unna sukker. Jeg spiser pasta. Men den er glutenfri og økologisk, laga av brun ris. Jeg spiser også poteter, og ris. Men nå har jeg funnet en økologisk jasminris. Jeg klarer liksom aldri å kvitte meg med desse varene. Jeg drikker nesten aldri brus, heller ikke snop. Sjokolade av og til. Sukker er det jeg synes det har vært vanskeligst å kutte ned på. Jeg er opptatt av ren mat, og unngår i stor grad gluten. Jeg drikker ikke vanlig melk, men bruker fløte og seterrømme – renest mulig. Mye å tenke på – og det av god grunn!!

    3. Dette er et spennende fagfelt og når det kommer til kosthold er det så utrolig mye som spiller inn. Det er nettopp derfor det ikke finnes et standardsvar og en generell fasit som passer for alle. Steinalderkost funket fint i steinalderen. den funker også fint for noen nå, forutsatt at de er like aktive som de var i steinalderen. Mange som i kke tenker på tilpasning av kosthold i forhold til aktivitetsnivå. Dette gjelder også sammensetningen av kostholdet. Pasta, ris og poteter kan man fint spise, bare det står i forhold til totalt inntak av karbohydrater i løpet av dagen. Jeg er en ivrig forkjemper for individuell tilpasning av kosthold, samta at det tas hensyn til andre viktige faktorer, som f.eks hormoner.
      Masse lykke til videre i studiet! Du går en spennende tid i møte. 🙂

    4. FitByLizzy:

      Du har helt rett i det du skriver. Og jeg publiserer innleggene mine slik at de blir lett forståelige for de fleste. Er det behov for å gå mer i dybden, så må det gjøres på en annen måte enn via bloggen. Viktig å skape engasjement blant leserne uansett:-) Jeg setter stor pris på at du deler din kunnskap med oss, Elisabeth.

    5. FitByLizzy:

      De aller fleste som har levd på sunt kosthold en stund og er fysisk aktive lærer seg hvor mye karbohydrater de kan innta iløpet av en dag:-) Det gjorde jeg. Det kom automatisk etter et par år med trening og tilpasset kosthold.

    6. enstemmesomvilut:

      Sukker er det første jeg anbefaler å kutte ned på i kostholdet. Det er umulig å kutte det helt ut i og med at veldig mye av det man finner i hyllene i matbutikken inneholder raffinert sukker. Dessuten trenger hjernen vår litt sukker for å fungere optimalt.
      Man kan fint gå over til fruktose istedenfor farin. Da trenger man en brøkdel av mengden raffinert sukker – og dessuten er det mye søtere enn vanlig sukker:-) Har du prøvd å erstatte vanlig sukker med fruktose?

    7. I forhold til blodsukker (og stabilt blodsukker) så vil du jo holde hormonet insulin i sjakk. Men i forhold til hormonbalanse, som det å opprettholde funksjonen menstruasjon, unngå håravfall og diverse er det usedvanlig viktig å få i seg fettkilder. 🙂

    8. Nathalie Marie Dahl Naalsund:

      Selvfølgelig er fettkilder viktig! Og da hovedsaklig Omega 3 og 6. Inntaket av disse to fettsyrene bør i tillegg være i balanse. Komplisert:-) Dessuten er fett den største energikilden vi har. Men dette vet jo du fra før;-)

    9. Det stemmer. Både fettkilder fra planteriket, EPA og DHA, samt noe naturlig mettet fett er veldig viktig og høvelige for kroppen vår. I kroppen brytes alt ned til mettede fettsyrer (fyller ut de “tomme” karbonene sine). 🙂

    10. Jepp, vesentlig forskjell er det naturlige mettede fettet vi kan spise fra eksempelvis kokos ergo fett som er herdet til mettet fett (får da en er igjennom en prosess som ikke er sunn for å mettes). 🙂
      Uansett, god helg 🙂

    11. Nathalie Marie Dahl Naalsund:

      Olivenolje som er veldig sunt bør man ikke bruke til steking. Når det går over en viss temperatur så vil det bli herdet fett – og det er skadelig for kroppen. Kokosfett er supert!

      God helg, frøken:-)

    12. Jeg bruker stevia som erstatning. Jeg har kjøpt økologisk sukker- men uansett, det er fremdeles hvitt raffinert sukker… På havregrøten må jeg bare ha sukker!!hehe 😉 for meg er det viktigeste å unngå produkter som inneholder sukker, der tror jeg den største faren ligger. Sukker som jeg bruker hjemme kan jeg regulere selv,og det har jeg kontroll over selv 🙂

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg