KOMPRESJONSTIGHTS VS VANLIG TIGHTS

Vi er inne i en tid hvor kompresjonstights er det “store” og skal visstnok gjøre underverker for bena og kroppen din når du trener. Men er egentlig kompresjonstights så bra som media fremstiller det? Jeg har selv kompresjonstights fra 2xu. Kompresjon skal være helsemessig bra på flere områder:

  1. Bedre oksygenering av blod for raskere restitusjon
  2. Raskere muskeloppvarming før øvelse
  3. Redusert muskelutmattelse gjennom redusert muskeloscillasjon (repeterende sammentrekninger og avspenninger)
  4. Redusert muskelømhet
  5. Redusert langtids overbelastningsskade
  6. Mer kraft
  7. Økt propriosepsjon (evnen til å føle kroppens posisjon)

Om jeg skal gå ut i fra personlige erfaringer så får jeg mye mindre vondt når jeg bruker kompresjon under trening. Jeg får lett smerter i leggene under harde joggeøkter – og jeg kan med hånden på hjertet si at disse tightsene hjelper på denne problematikken. Vanlig tights fungerer helt fint under lettere trening! 

Det eneste jeg skulle ønske var at de kunne lage tights med noe høyere og ledigere liv. Den tightsen jeg har strammer veldig over magen og er litt ubehagelig til tider. 

Hva er din erfaring med kompresjonstights? 

/Ann-Kristin 

7 kommentarer

Siste innlegg