LUNGEBETENNELSE, INGEN TRENING OG VEIEN TILBAKE.

Når man tidligere har erfaring med å ikke bli trodd av helsevesenet, så strekker man strikken veldig langt før man orker å oppsøke lege. Dessverre ventet jeg for lenge med å ta den telefonen denne gangen.. misforstå meg rett, det er ikke så ille at det ikke kan behandles med moderne medisin – men staheten min har ført til at jeg er blitt kastet flere hakk tilbake i forhold til treningen min. 

Jeg var syk i mer eller mindre 1,5 mnd før eg gikk til lege. Det er 1 uke siden. For første gang i historien traff jeg på en helt fantastisk lege. Turnuslege Renate. Hun informerte meg om at jeg mest sannsynlig har atypisk lungebetennelse. En form for lungebetennelse som sjelden slår ut på CRP`en.. Der fikk jeg også forklaringen på hvorfor CRP`en min aldri er forhøyet uansett hvor syk jeg er i luftveiene. Fordi jeg lett blir rammet av atypiske virus.

Når jeg først blir forkjølet eller får influensa så har jeg lett for å få lungebetennelse som en komplikasjon – siden jeg fra naturens side er utstyrt med sårbare luftveier. Ingen leger som har fortalt meg det før. Jeg har selv lest meg frem til den konklusjonen. Uansett; Tusen takk, kjære dyktige turnuslege Renate. Det måtte altså ta over 30 år for å få svar på hvorfor CRP`en min aldri er forhøyet.

Det har gått flere uker uten trening nå og jeg merker svært godt at veien tilbake vil bli krevende. Både fordi jeg har en kropp som må restitueres etter en lang sykdomsperiode – og at det mentale må på plass før jeg er tilbake der jeg var før jeg ble syk. Men jeg skal klare det! Selvfølgelig skal jeg det:-) 

Det er en vanvittig deilig følelse og kjenne at fysikken fremdeles fungerer utmerket, på tross av lang pause fra alt som har med trening å gjøre. Bare det gjør at jeg får motivasjon til å begynne påan igjen! 

Jeg var ute på min første joggetur igår på ukesvis. Følelsen man får når man kjenner at kroppen faktisk fungerer så bra som den gjør – den kan ikke beskrives – den må oppleves. All treningen jeg har investert tid og energi i de siste 2 årene har faktisk ikke vært forgjeves..

Ellers så koser jeg meg max i julen – men alt julen har å tilby av god mat, god drikke og søtsaker. Så lenge jeg er mentalt innstilt på at når julen er over så er det over på et normalt kosthold og trening igjen – da vil det gå bra. Men det vil ta tid. 

Håper du har en fin jul – hva enn du gjør, hvem du er sammen med eller hvor du er:-)

/Ann-Kristin 

5 kommentarer
    1. Det er helt vanlig for oss med astma og andre lungesykdommer at det ikke slår ut på CRP. Grunnen er at infeksjonen kapsles inn i luftveiene og dermed stiger ikke CRP’en før du er virkelig syk, og da snakker jeg sykehusinnleggelse. Dette her bør da alle leger vite, men til og med på legevakten så gjør de dette. Sender folk hjem uten medisin fordi det ikke var økning på CRP!!! Jeg blir helt oppgitt jeg! God bedring hvertfall!

    2. God bedring til deg. Ikke vent for lenge med å gå til lege, heler gå en gang for mye….
      Håper legen skriver det inn i journalen din CRP som ikke slår ut, for dette er viktig info å vite om…

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg