HVA SUKKER GJØR MED KROPPEN VÅR!

Som mange av dere vet så har jeg vært syk en lengre periode i vinter. Det begynte med forkjølelse – som utviklet seg til betennelse i nedre luftveier. I denne perioden så har jeg vært mindre opptatt av hva jeg har puttet i munnen. Dessverre. Lysten til å trene har naturligvis vært så og si fraværende. Når jeg nå trente for første gang etter sykdomsperioden – så var det ca 1,5 mnd siden sist trening. Og de som trener vet at det er lenge! Altfor lenge. Siden jeg ble syk i perioden før jul så har det blitt et stort – og da mener jeg STORT – inntak av tomme kalorier, dvs sukker. Hvitt sukker. Raffinerte karbohydrater. 

Det har vært ei dyrekjøpt – men ufattelig lærerik erfaring som jeg tar med meg i utdannelsen min som Kostholdsveileder. Nå vet jeg hvordan sukker virker inn på kroppen, for det har jeg selv erfart den siste tiden. Og det er noe jeg vil dele med dere lesere.

Hva har så denne perioden med økt inntak av sukker gjort med kropp og sinn?

1. Migrene. Jeg har vært en del plaget med såkalt menstruasjonsmigrene. Det er hodepine som kommer noen dager før menstruasjonen er ventet å komme – og som har en varighet på ca 1 døgn. Denne typen migrene forsvant når jeg kuttet kraftig ned på sukker. For noen dager siden begynte jeg å føle en vanvittig matlyst, fikk tåkesyn, ble ukonsentrert og irritabel. Det var ikke før hodepinen satte inn at jeg skjønte at det var et migrene anfall. Det er garantert flere ting som spiller inn her – men at sukker har hovedrollen – det er jeg helt sikker på. Det var forsåvidt ikke før migrenen kom tilbake at jeg virkelig forsto alvoret i sukkertinntaket mitt den siste tiden. Det var en dyrekjøpt – men viktig erfaring.

2. Humørsvingninger. Det er ingen hemmelighet at ustabilt blodsukker kan føre til både depresjon og andre stemningforstyrrelser. Grunnen er at raffinerte karbohydrater (“tom energi”) gjør at blodsukkeret stiger veldig raskt – og synker like raskt. Det er når det er på dalende kurs at man kan føle seg både sint, deprimert, trøtt osv. Jeg trenger vel ikke si med så store ord at dette har vært et problem den siste tiden.

3. Hjertebank. Hjertet jobber hardere enn ellers. Det er ubehagelig og redselfremkallende.

4. Forverring av kronisk sykdom. Det er ingen tvil om at et stort sukkerinntak virker negativt inn på flere kroniske sykdommer. F.eks angst, depresjoner, vanskeligheter i forhold til ADHD, blodtrykk, hjerte – karsykdommer.. og slik kan jeg fortsette i en evighet å nevne ulike lidelser. Sukker virker spesielt ugunstig om man har angst – eller depresjons lidelser. Dvs si at et stort sukkerinntak virker svært negativt inn på vår psykiske helse.

5. Dårlig søvnkvalitet. Pga svingende blodsukker så vil søvnen naturlig nok bli påvirket. Man sover dårligere. Er mer våken om nettene – og trettere på dagtid. 

6. Huden. Uren hud er svært vanlig om man inntar raffinerte karbohydrater daglig. Kviser og andre urenheter.

7. Man føler seg generelt slappere og mer motløs.

8. Mareritt. Ja, jeg har absolutt opplevd å ha flere merkelige drømmer den siste tiden – enn jeg har ellers når jeg ikke inntar så store doser med raffinerte (tomme kalorier) karbohydrater.

9. Sukker er avhengighetsskapende. Dette kan dere lese mer om i innlegget mitt “Sukker virker som kokain” 

Jeg kjenner tydelig at det vil sette viljestyrken min på en kraftig prøve – og skulle kutte ned på sukkerinntaket igjen. Jeg vil nok oppleve flere ubehageligheter (abstinenser i form av hodepine, irritabilitet, svetting osv) under nedtrappingen. Men så lenge jeg vet at jeg ikke har noe annet valg, så blir det lettere å gjennomføre det.

Jeg vil holde dere oppdatert på hvordan det går fremover; både med tanke på kostholdet og oppstart med trening igjen. Jeg håper jeg har fått frem litt av budskapet mitt nå om hvorfor du/dere ikke bør spise for mye sukker..

                     

19 kommentarer

Siste innlegg