ANGST/DEPRESJONER OG VIKTIGHETEN AV FYSISK AKTIVITET

Jeg har tydeligvis mye på hjertet idag.. tredje blogginnlegget jeg skriver siden jeg sto opp imorges. Det er mer enn jeg har publisert noengang tror jeg;) Det er tydelig at jeg begynner og bli i bedre form både fysisk og mentalt – ellers hadde jeg ikke maktet å skrive så mye – om så mye. 

Grunnen til at jeg skriver dette innlegget er at jeg ble inspirert av en annen bruker av blogg.no. Du vet nok hvem du er når/om du leser dette. Jeg har lyst å skrive litt om hvordan fysisk aktivitet kan virke positivt inn på deg – ikke bare når det gjelder fysikken – men fysisk aktivitet kan ha meget positiv innflytelse om du sliter med angst og/eller depresjoner. 

Det kan kanskje virke som jeg er i toppform og trener hele tiden..(bortsett fra denne perioden jeg har vært syk..) Og det stemmer nok. Jeg er pr idag i god fysisk form – og når jeg ikke er syk eller det er andre ting som hindrer meg i å være fysisk aktiv, så tar jeg meg en treningsrunde omtrent daglig. 

Det har ikke alltid vært slik, kjære leser. 

Jeg har slitt mye med angst og lettere/moderate depresjoner i mine yngre år Jeg følte hele tiden at jeg ikke strakk til noe sted. Uansett hvor hardt jeg prøvde – så feilet jeg. Følte jeg. Og det er ingen god følelse.. iallefall ikke om du opplever det gang på gang. Da gjør det noe med deg som menneske. 

Selvtilliten daler ned til bunnivå. Du tror du er dum. For det har du hørt mennesker si at du er. Du tror du er stygg – for det ropte de etter deg på skolebussen og skrev på veggen på jentetoalettet. 

Jeg var stille og innesluttet som tenåring. Usikker og redd. Jeg slet med mattevansker – men hadde toppkarakter i alle andre fag. Men det at jeg slet med matte og fikk stryk på alle mine prøver og eksamener – det så jeg på som et klart bevis på at; Du Ann-Kristin, du er dum. 

Det at jeg ikke mestret såpass mange områder i livet mitt – førte meg ut i angsten&depresjonens grep. 

Men nå skal jeg ikke snakke for mye om meg selv. Mitt poeng er at fysisk aktivitet hjelper mer på denne problematikken enn mange er klar over. 

                        Happy fitness woman lifting dumbbells smiling cheerful, fresh and energetic. Mixed race Asian Caucasian fitness girl training isolated on white background.
                                                                                  Bilde: @shutterstock

Den effekten som trening har på kropp og sinn er mye bedre enn all verdens piller. Misforstå meg rett; medisiner er i mange tilfeller det som redder et menneske ut av mørket. Men om det kombineres med fysisk aktivitet så vil effekten bli så mye bedre – og mer langvarig. Antidepressive medisiner har bivirkninger. De vanligste er vektoppgang og følelsesavflatning. Om det er helt nødvendig å starte opp med slike medisiner – så kom deg for all del igang med trening samtidig. 

Fysisk aktivitet vil øke selvtilliten din og gjøre at du føler mestring. Noe som igjen spiller positivt inn på mange andre områder i livet ditt. 

Antidepressive medisiner gjør deg ikke gladere. Det er ikke lykkepiller – som er den vanligste beskrivelsen av denne typen medisin. De tar kun toppene av angsten din. De flater ut alle følelser – ikke bare de depressive. Du vil føle mindre på alle områder. Mindre trist. Mindre glad. Du bare er. 

En annen type medisin som blir brukt mot denne problematikken er beroligende piller. De kan være bra å ha om du sliter med kraftig og lammende angst i en periode. Da er det ingenting annet som fungerer. Men brukt over lang tid er det ei heller dårlig løsning. Du vil føle deg konstant trøtt og fraværende – kroppen roer seg ned, men blir samtidig sløv og slapp. 

HVA HAR SÅ DETTE MED FYSISK AKTIVITET Å GJØRE?

– Jo, det skal jeg fortelle dere. Fysisk aktivitet øker opptil flere hormoner i hjernen som er innblandet når det kommer til ulike psykiske symptomer. Det viser seg gjennom grundige studier at fysisk aktivitet hjelper på å øke hormonnivået i hjernen og derfor vil være med på å senke angstnivået. Du vil dessuten føle deg kvikkere, gladere og få mer overskudd pga at når du er fysisk aktiv så skiller kroppen ut store mengder endorfiner. Kroppens eget velvære hormon. 

Mange gir opp etter de har trent et par ganger – effekten uteblir. Nei, effekten uteblir ikke kjære leser – men du må trene noen ganger og med en viss intensitet for at du skal merke bedring på symptomene dine. Kroppen trenger tid – og det skal du gi den. Antidepressive medisiner kan være det som må til for at du skal komme deg opp av senga eller sofaen og komme deg ut i frisk luft – men de skal IKKE være en skulderpute som du skal lene deg på!

Det aller beste er å komme seg ut i frisk luft. Det klarner opp hodet ditt og gjør dessuten at du føler deg friskere og mer opplagt enn om du trener i et svett og innestengt treningsstudio. Det kan du gjøre senere når du er klar for å trene litt muskler. 

Så om du kutter ned på kunstige stimuli som sukker, koffein, nikotin osv og trener regelmessig – så vil du med tid og stunder merke bedring på angsten din. Eller depresjonen. Det vet jeg med sikkerhet – fordi jeg var der selv som ung og usikker jente. 


 

#trening #psyke #depresjoner #depresjon #angst #angstlidelser #kosthold #fysiskaktivitet #workout #training #helse #health #healthy 

11 kommentarer

Siste innlegg