JEG KUTTER NED PÅ SUKKER, DEL 4

Dette klarer jeg! No problem..” sa jeg til uforbeholdent positivt til meg selv (og andre..) for en tid tilbake. Dette skulle jo ikke bli noe større problem – hadde da tross alt gjort det før. Med bra resultat. Hvorfor skulle det ikke bli like lett denne gangen? Nei, for det ble ikke det. Det ble langt værre enn jeg hadde sett for meg. Kroppen min skriker etter sukker! Jeg blir grinete, utålmodig, hissig, trøtt osv osv osv osv.. kun på grunn av de hvite krystallene som rett og slett gjennomsyrer og ødelegger kroppen min. Jeg nekter å la det vinne – såpass er sikkert. Nånei, denne kampen SKAL jeg vinne! Koste hva det koste vil.                              

Bildet over er en god indikator på hvordan Ann-Kristin på sukkeravvenning føler seg pr. idag. Det skal sies at det ikke er mangel på fristelser rundt omkring. Sukker meg her og sukker meg der. Virker som alle reklamer som inneholder en eller annen form for sukker – skriker mot meg. Spis meg.. spis meg.. spis meg. Sukkerdjevelen sitter godt på skulderen min og hvisker meg stadig i øret “Du har lyst på sukker. Jeg bare vet det! Det skader ikke å smake litt. Bare litt?” Kan noen vennligst eliminere den lille djevelen?! Dusør utloves. 

Jeg er sulten omtrent hele dagen. Blodsukkeret er faretruende lavt – og gjør meg personlig like faretruende. Eller oppfarende? Kall det hva du vil. Hva er det egentlig med disse hvite krystallene som på moderne norsk kalles “glukose” – som får mennesker til å bli avhengige? 

Forklaringen er ganske enkel – men likevel komplisert. Sukker i store mengder gjør at vi føler oss lykkelige og full av energi. En liten stund, før blodsukkeret faller og hungeren etter mer sukker melder seg. Det blir en vond sirkel og uten å tenke deg om så bøtter du kanskje inn på med nytt sukkerlager. Som dessverre tømmes igjen innen kort tid. Da er den enkleste løsningen å spise mer sukker – slik at man raskt kan føle seg ovenpå igjen.

Den psykiske avhengigheten er omså like alvorlig. Man blir avhengig av sukker for å føle seg glad. Uten sukker blir man slapp og trøtt. Glukose taes raskt opp i kroppen og virkningen kommer innen kort tid. Hvem velger ikke en slik løsning når livet butter imot?Men; det er ikke så lurt å velge sukker som løsning på de problemene du måtte ha å streve med. Om det er stress, depresjon, angstproblematikk eller hva det nå måtte være.. sukker gjør det bare værre. Dessverre. Jeg har bestemt meg for at sukkeret ikke skal få ta over livet mitt. Derfor kjører jeg nå en knallhard linje fremover-

Det er faktisk eneste måten å overvinne søtsuget på. Du kan – om det lir altfor krevende – ta deg en liten sjokolade i ny og ne, slik at du ikke sprekker. Dvs; ikke daglig – men et par ganger i uken burde gå helt fint. Den sjokoladen bør være liten. Type Freia melkesjokolade (30gr) eller til nød en New Energi. New Energi inneholder ikke så fryktelig mange kcal – så den anbefaler jeg om du absolutt må ha noe. 

Appelsiner hjelper veldig godt mot sukkerhunger. Prøv deg frem og se om du finner frukter eller bær som kan hjelpe deg over den verste hungeren. Jeg tror det blir en tur på butikken straks. Velger å spise meg god&mett først – ellers vet jeg jo hvor jeg går med det samme jeg setter beina innenfor butikkdøren. Hyllene med sjokolade. De lyser mot meg som det reneste gull. Om jeg er sulten når jeg kommer dit vel og merke.

19 kommentarer

Siste innlegg