NÅR TRENER DU?

Tar du treningen på sparket eller er har du faste tidspunkt på dagen når du trener? Jeg personlig planlegger sjelden når jeg skal trene. Jeg trener når kropp&sinn gir meg beskjed om at “Nå, Ann-Kristin – nå kan du trene!”

Det kan være tidlig om morgenen eller sent om kvelden. Det var virkelig ikke planlagt men det ble likevel ei god treningsøkt. Det er slik jeg liker det. Det kan også være midt på dagen mens jeg rydder og vasker på kjøkkenet, og det kommer en fengende låt på radioen – på med joggeskoene og bare la rytmene styre kroppen. Gjør det du føler for i øyeblikket. Ikke tenk for mye på at du hva du på stramme opp av muskler. Det er en måte å integrere trening som en naturlig del av livet ditt.

Før trente jeg kun på kveldene. Men livet er i stadig endring, og da må man bare tilpasse seg hverdagen. Det har ingenting å si når på døgnet du trener – det viktigste er at du kommer deg i bevegelse. Følelsen man sitter igjen med etter endt trening kan ikke beskrives – den bare må opplevesDerfor har jeg nå mye bedre forståelse for hvorfor leger osv alltid sier Fysisk aktivitet er veldig bra om man lider av depresjon”. Den gleden man føler når man virkelig får til å trene og føler at man har trent bra – den følelsen kan ingen piller erstatte.

Den følelsen som treningen gir deg – den sitter som regel i flere timer etter du er ferdig å trene. Du må trene så pulsen øker og du må slite litt både med pusten og stive bein/armer/rygg. I en begynnelsen er det helt greit å starte med å i det hele tatt komme seg over dørstokken. Bare dèt er en seier for mange. Men etterhvert som tiden går og du blir mer vant til fysisk aktivitet – så er det lurt å øke tempoet slik at du virkelig kjenner at du har brukt kroppen. Du vil oppleve å et lystigere sinn og bedre humør. Ingenting er vel bedre enn det?                                                

2 kommentarer

Siste innlegg