SMÅGODTKRIG VS FRUKT/GRØNTKRIG

For det første; media kunne med god samvittighet funnet et annet navn på de evige konkurransene imellom butikkjedene. Krig idag er ikke noe man spøker med (det har det vel aldri vært når jeg tenker meg om). 

Når jeg så observerte store oppslag om priskrig på smågodt, så var det første jeg tenkte – ingenting. Absolutt ingenting. Fordi jeg vet at jeg ikke har noen glede av å hive innpå med ulike former av sukker og tilsetningsstoffer. Det eneste jeg ender opp med er følelsen av å være “fyllasjuk” dagen derpå (jepp, seriøst) – og mageonde. 

Men tro ikke at jeg ikke lar meg lure jeg også. Når jeg idag tidlig leste denne 

http://www.sol.no/helse/2016_03_10_81014_smagodtkrigen-fagfolk-bekymret-for-helsekonsekvensene.html 

artikkelen, så tenkte jeg dessverre av gammel vane; “Aha! Da kan jeg fylle opp påskeeggene til barna for en rimelig penge..”

Hvorfor i all verden må man hamstre inn godteri og snop i haugevis til påske? Greit, Kvikk Lunsj er tradisjon – den kutter man ikke ut i nydelig påskesol på fjellet. Men det gjør man sannelig ikke med appelsinen heller.. Så hvorfor ikke kjøre på med litt frukt/grøntkrig mens det fremdeles kriges på høyt nivå imellom butikkjedene?

Ja, jeg vet at smågodt er snadder. Det er kos. Å sette seg ned med smågodtskålen og en god film etter en lang skitur i påskefjellet – hvem vil ikke det? Barna jubler garantert over at foreldrene hamstrer inn flere kilo med sukker i alle fasonger og smaker – i god tro på at barna vil bli fornøyde og glade for å ha slike flotte foreldre. Evnt gjemmes smågodtet bort til gullungene sover, og mor&far kan ha smågodtparty. Gjerne med et glass brus eller ti til å skylle ned herlighetene med. 

Misforstå meg rett; du må gjerne spise så mye smågodt du bare vil. Det er ditt valg – ene og alene.

Men at butikkjedene ikke tenker seg bedre om i forhold til folkehelsen. Det er rett og slett provoserende. Det ender garantert opp med at mange av oss kjøper mye mer smågodt å fylle opp påskeeggene med enn vi hadde planlagt på forhånd. Fordi det er billig. 

1 kommentar
    1. Har ikke du en “kaldekrok” på soverommet ditt? 🙂 Der fyller jeg opp, for det er så sørgelig dyrt med sjokolade, så jeg sier ja takk til priskrig. Men det betyr ikke at jeg spiser så veldig mye av det…

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg