POLLENALLERGI. PÅAN IGJEN!

Det er nesten for fantastisk til å være sant. Allergisymptomene kom ikke før i mars denne gangen. 

Det stikker i bihulene og rundt øynene. Nesen er tett og det er vanskelig å puste. Den velkjente kløen i halsen og ørene. Jeg våkner og er fryktelig slapp. Tung i hodet og i kroppen generelt. Har ikke noe lyst å stå opp. Det klør i halsen. Det klør i ørene, nesen og øynene. Kroppen føles blytung. Noen kaller det vårslapphet. Jeg kaller det allergihelvete. 

Etter flere mnd med vinter og kald, deilig luft så blir jeg like rystet hver gang jeg kjenner tegn til pollenallergien. Da har jeg hatt såpass mange mnd hvor jeg har kunnet leve i harmoni med meg selv. Puste normalt. Ingen akutte hosteanfall som bevitner surklende & sårbare lunger. Ingen våkenetter med blodskutte og sviende øyne. Jeg kan gå ut av huset uten å tenke på munnbind. 

Ah! Hvorfor kan ikke jeg også få nyte våren Jeg er som regel trøtt og slapp hver dag. Har bare lyst å trekke dyna over hodet og sove. Våren er en deilig på mange måter, men den tilbringes som regel i en evig døs. 

Jeg blir ufattelig frustrert fordi jeg ikke evner å utføre selv de enkleste ting når pollenspredningen er på det værste. Det er selvfølgelig på dagen når andre, normale mennesker er i full vigør!  Jeg blir oppfarende og utålmodig. Allergimedisinene står på rad og rekke i medisinskapet. Er sykt lei av å slite med pollenallergien hvert år. Håper jeg en gang vinner i lotto så jeg kan kjøpe hytte ved sjøen. Eller på Svalbard. Eller på Nordpolen.

/Ann-Kristin 

4 kommentarer

Siste innlegg