ALKOHOL – NEI TAKK?

Hvorfor er det slik at relativt unge mennesker føler at de må innta alkohol i festlig lag? Vel, idag er det mer partydop det går på i visse miljøer. Hvorfor? Jeg stilte meg selv dette spørsmålet etter jeg leste en artikkel om emnet. Et lite tilbakeblikk; Sommeren 2019 er det 12 år siden jeg smakte alkohol sist. Om jeg er stolt av det? Ja, selvfølgelig er jeg det. Hvorfor i all verden skulle jeg ikke være stolt av en slik – i mine øyne – stor prestasjon?

Det hører med til temaet at på enkelte firmafester så flyter alkoholen. Glade kolleger, firmaet har gått med overskudd og stiller med gratis drikke i alle farger og fasonger. De vil gjerne vise at de setter pris på sine ansatte. Firmaturer. Sjefen betaler. Minibaren tømmes uten at du trenger å tenke på regningen. Den sendes til sjefen. Som gladelig betaler. Ingenting er viktigere enn fornøyde ansatte. 

Den prisen kan bli høy. Det kan på sikt koste deg både jobben og ekteskapet. Fordi du mister kontrollen over alkoholinntaket. Det er en stille aksept i enkelte firma at man kan komme rett fra fest, være brisen eller i bakfylla – og gå rett på jobb. Andre ansatte har igjen lange dager og jobber langt utover kvelden og natten. Tar seg et glass vin eller tre for å holde seg våken slik at de får gjort siste rest av det som må være ferdig til neste dag ringer arbeidsdagen inn. 

Jeg har selv sett på nært hold hvordan det er i enkelte såkalte “godt stilte” firmaer. De serverer alkohol til de fleste tilstelninger. De lodder ut vin flere ganger i måneden. Alkohol opp og i mente. Det er en skremmende utvikling. Når man står på sidelinjen og ser at en nær venn ødelegger seg selv – og ser at h*n mister kontrollen sakte men sikkert er utrolig frustrerende. Så frustrerende at man velger å ta avstand for å beskytte seg selv og håpe at de èn gang vil våkne og innse hvilken negativ spiral de er på tur inn i. 

Misforstå meg rett; jeg sier ikke at det er galt å drikke alkohol. Det er sosialt, og det er til tider hysterisk morsomt. Frem til man ender opp på legevakta fordi noen puttet noe i drinken din Noe som var faktum i mitt tilfelle. Jeg valgte å avstå helt fra alkohol fra den kvelden for snart 12 år siden. Aldri om jeg har smakt alkohol siden.

Ja, det er et faktum at alkohol karakteriseres som et energigivende næringsstoff. Men det gjelder ikke om man drikker for mye. Energigivende ja, men næringsstoff – nei! Da virker det mot sin hensikt.

Kan man ikke være sosial og ha det morsomt uten alkohol eller andre rusmidler? 

10 kommentarer
    1. Man bør jo respektere folk som ikke drikker alkohol og jeg mener at det fint går an å kose seg med venner, uten alkohol. Har man gode venner rundt seg, så behøver man ikke alltid alkohol. Etter min mening 🙂 god mandag!

    2. Jeg har det koselig med og uten alkohol og stopper når kroppen ikke vil ha noe mer og jeg føler at jeg vil ikke trikke noe mer. Det ser nesten aldri for hensikten min med alkohol er å kose seg og blir man litt foull så da blir man litt full. Det er ikke noe mål for meg når jeg drikker lenger

    3. jeg syns at hver og en bør bestemme selv hva de vil ta inn i kroppen. folk burde klare å holde seg unna andres glass. jeg for min del holder alltid et øye med glasset mitt. jeg har vært ute på byen en gang og niholdt i glasset mitt hele tiden og holdt øye med det. haha! men det er jo fordi jeg ikke ville ha noe i meg som jeg ikke viste hva var. nå drikker ikke jeg mye. jeg drikker vel en gang i året eller noe sånt. men nå blir det ikke noe alkohol fremover og det syns jeg er helt okay. jeg trenger ikke å ha alkohol for å more meg. jeg kan ha det minst like morsomt uten alkohol. 🙂 samboeren min er avholdsmann så hvorfor drikke når ikke han drikker? hvorfor kan ikke jeg ha det moro uten alkohol når han klarer det? vel, det er heldigvis ikke noe problem. 🙂 utrolig fint skrivd og utrolig fin blogg du har. kom gjerne innom min blogg også 🙂

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg