Ann-Kristin

About

Contact

Follow me

Categories

Archives

Search

vakker.no - Fri frakt - Sminke og parfyme på nett

3 TYPER SULT - FÅ HORMONENE DINE UNDER KONTROLL

Sult kan være så mangt. Har du noen gang tenkt over om du virkelig er fysisk sulten de gangene du står å ser tomt inn i kjøleskapet (noe vi alle har gjort og fremdeles kommer til å gjøre mange ganger..) Poenget er å bli bevisst hvorfor du putter mat i munnen. Er sulten du føler et nødvendig behov for å overleve, eller er det noe annet som styrer sultfølelsen din? Her har du 3 typer sult som er fremkalt av ulike hormoner. Hormoner er i enkelte tilfeller noe du selv kan gjøre mye for å få under kontroll. 

1. SØTSUG 

Slik føles det: Du har lyst på noe søtt og er kanskje også trøtt, har hodepine og sliter med konsentrasjonen. Du bare MÅ ha noe, og kaster deg over det du måte finne. Du går ikke av veien for å sjekke kollegaens eller barnas godteriskap i jakten på noe som kan tilfredstille søtsuget. 

Mulig årsak: Du opplever sannsynligvis at nivået av hormonet insulin og/eller hormonet glukagon er ute av balanse. 

Råd til deg: Få orden på blodsukkeret! Det bidrar til å holde både insulin og glukagon i sjakk. Det beste du kan gjøre er å spise grovt og regelmessig, og sørg for at du får i deg fett og proteiner til hvert måltid. Er du overvektig vil du ha stor nytte av å gå ned i vekt.

BONUSINFO: Du kan forbedre kroppens følsomhet for hormonet insulin ved å redusere kroppsvekten med 5%. Hvis du har god insulinfølsomhet, trenger kroppen mindre insulin får å holde blodsukkeret i sjakk. Det er sunt ig gjør det lettere å holde vekten. 

                                         
 

2. STOR APPETITT OG ULVEHUNGER

Slik føles det: Du føler deg ofte sulten i løpet av dagen - virkelig sulten! Du fyller tallerkenen med mat og klarer fint å spise opp absolutt alt. 

Mulig årsak: Du har høyt nivå av hormonet ghrelin, som gjør deg sulten. Det er ofte tilstede like før et måltid.

Råd til deg: Spis regelmessig hver dag - og gjerne flere måltider. Hvis du faster eller spiser svært lite i løpet av dagen, kan det føre til at kroppen utløser så mye ghrelin at du bare blir enda mer sulten enn du i virkeligheten trenger å være, og det kan føre til overspising. Det er også lurt å få nok søvn, ellers risikerer du at kroppen skiller ut ekstra ghrelin.

BONUSINFO: Lukt på maten før du spiser. Det kan dempe produksjonen av hormonet ghrelin. 

                                                                                   

3. RASTLØS SULT OG INAKTIVITET

Slik føles det: Du føler deg sjelden ordentlig mett og fornøyd. Også rett etter at du har spist kan du ha en følelse av at du kunne tenke deg å spise litt mer - og helst noe søtt eller fett. Og enda verre: Du har overhodet ikke lyst til å bevege deg eller trene.

Mulig årsak: Den rastløse sulten kan skyldes at kroppen ikke reagerer godt nok på metthetshormonet leptin. Hormonet GLP-1 kan også spille inn på metthetsfølelsen.

Råd til deg: Du kan forbedre leptin følsomheten ved å gå ned i vekt, spise mindre sukker og drikke mindre alkohol. 

BONUSINFO: Enkelte studier har vist at forsøkspersoner som mosjonerer èn times tid hver dag - får en større stigning av GLP-1 umiddelbart etter et måltid, enn personer som ikke mosjonerer. Det tyder på at man kan påvirke GLP-1 og dermed metthetsfølelsen - ved å sette av tid til en real spasertur, hver dag. 

#vektnedgang #slanking #trening #kosthold #kostholdsveileder #kostholdsveiledning #diett #hormoner #mat 

  • 01.06.2016
  • //
  • Kl.19:46
  • //
  • Helseutfordringer og kosthold
  • //
  • 4 kommentarer
  • ADHD og viktigheten av riktig kosthold.

     

    Kjenner du noen som har ADHD? Eller har du kanskje ADHD selv? Uansett, når det kommer til kosthold så er det uhyre viktig hva en person med denne diagnosen spiser. Et kosthold som inneholder mye raffinert sukker er helt klart ikke det beste. For en person - og da spesielt barn - som har diagnosen ADHD, er det av stor betydning hvordan kostholdet er sammensatt. 

                                
     

    En stor del av de som har denne diagnosen sliter med til dels store humørsvingninger. Da er det lett å ty til sukker - som er kjent for å heve humøret ganske umiddelbart. Minuset er bare at humøret faller like raskt. Denne påvirkningen er meget negativ for en person som sliter med store humørsvingninger fra før. Enkelte mennesker med ADHD diagnosen har dessuten til tider et noe hevet stemningsleie.

    ADHD + SUKKER = NEI!

    Grunnen til at jeg nevner dette er at de som sliter med denne problematikken bør være ekstra forsiktig med å spise raffinerte karbohydrater, nettopp fordi det gir store svingninger i blodsukker - noe som er  svært ugunstig for en person som har ADHD. (Les mer HER om ulike typer karbohydrater).  

                                      

    Det er ennå mange ubesvarte spørsmål i forhold til denne diagnosen. Og da spesielt i forhold til jenter som har ADHD. De er vanskelige å fange opp fordi de som regel har et helt annet symptombilde enn gutter. Diagnosen er i tillegg svært sammensatt - og personer som har ADHD er akkurat like ulike seg imellom, som mennesker som ikke har diagnosen. ADHD er ikke noe du ER - det er noe du HAR. 

    Omega 3 er forsket grundig på og viser seg å være meget bra som supplerende behandling av ADHD. 

                                                                  HER kan du lese mer om ADHD og riktig kosthold.

     

                                                           HVA ER ADHD?

     

    ADHD står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Barn med ADHD synes ofte det er vanskelig å konsentrere seg. De er svært aktive, og handler ofte uten å tenke seg om.

    Alle barn kan være vanskelige til tider. Men det betyr ikke at de har ADHD. Barn med ADHD opptrer på en måte som kan gi alvorlige vansker hjemme og på skolen. Det er ikke av vond vilje. ADHD er en medisinsk tilstand.

    Legene tror at barn med ADHD har en hjerne som fungerer noe annerledes enn hjernen hos andre barn. Hjernen bruker signalstoffer kalt nevrotransmittere til å overføre meldinger mellom hjerneceller. Barn med ADHD kan ha mindre av to typer nevrotransmittere: dopamin og noradrenalin. Disse signalstoffene påvirker hvordan vi håndterer informasjon fra verden rundt oss. Et barn med ADHD er ute av stand til å bearbeide informasjon på samme måte som andre barn.

    Hos et barn med ADHD:

    • synes omverdenen haster forbi som en flom av støy og bilder.
    • de har problemer med å velge ut hva som er viktig, og blir lettere forvirret.
    • de finner det umulig å organisere daglige oppgaver, og å konsentrere seg om bare én aktivitet om gangen. 

     

                                                                         

    Legg gjerne igjen en beskjed i kommentarfeltet om du har erfaring med ADHD og hvordan det påvirker hverdagen din:-)
                 
                                                                                          

  • 25.10.2015
  • //
  • Kl.18:43
  • //
  • Helseutfordringer og kosthold
  • //
  • 6 kommentarer
  • PMS og søtsug..

    Hormonene svinger. Det er "den" perioden i måneden. Suget etter noe søtt veksles raskt ut med suget etter noe salt. Det er et sug som ikke lett lar seg beskrive. Jeg bare MÅ ha! Heldigvis er det ikke snakk om mange dagene før det går over igjen *puh* men det er en indre kamp med meg selv hvert minutt i døgnet så lenge det står på. Jeg får i tillegg en vanvittig matlyst!

    Det er klart at slike perioder har innvirkning på vektnedgang. 

    Det underlige er at jeg får lyst på ting som jeg ellers ikke har spesielt lyst på. Slik som potetgull.. det er noe jeg aldri spiser ellers i måneden; men før menstruasjon kan jeg få ustanselig behov etter potetgull med deilig krydder. Forstå det den som kan. Jeg kan ta meg selv i å sitte å drømme om knasende chips som skaper vann i munnen! Men; jeg klarer som regel å holde meg unna, fordi jeg vet av erfaring at potetgull gjør meg kvalm.. 

    Da er det verre med sjokoladesuget. Sjokolade er min store last dessverre. Det er nå engang slik at jeg går ikke amokk (vel..) i sjokoladehyllene på Coop`en. Jeg er kommet meg såpass langt at jeg klarer å stå imot det verste suget.. men det er hardt skal jeg si dere, jenter! Dessuten må man kunne innvilge seg selv noe snop av og til uten å lide av samvittighetskvaler. 

    Så derfor tenkte jeg å ta meg en tur innom butikken imorgen å kjøpe meg - SNOP! Gleder meg:-) 

    Om man er fysisk aktiv og spiser sunt ellers i ukedagene, er det ingenting i veien for at man kan kose seg litt i helgene. Det eneste må være å kutte ut sukkerbrus med et sunnere alternativ. Jeg vil anbefale Solo Super eller Cola Zero. De har begge en veldig god smak til at det kun er tilsatt søtningsmiddel. Ha bare dette i bakhodet; alt med måte:-) 

     

                                       

     

                            Har du sug etter noe spesielt før menstruasjon? Hva er DIN store last?

      

                                                 God natt alle sammen! Tipper jeg vil drømme om sjokolade inatt:-)

  • 23.10.2015
  • //
  • Kl.01:22
  • //
  • Helseutfordringer og kosthold
  • //
  • 9 kommentarer
  • Mat og psykisk helse.

    Har du noen gang tenkt over at det du velger å spise kan ha avgjørende betydning for din psykiske helse? Dette er noe jeg sjelden tenkte over selv før jeg la om livsstilen. Det falt meg ikke inn at ulike stoffer i maten kan ha betydning for de kjemiske prosessene i kroppen. Og da tenker jeg hovedsaklig på raffinert (hvitt) sukker. Det er en klar versting. Sukker i store doser er gift for kroppen. Det skaper ugunstige svingninger i blodsukkeret, noe som igjen kan påvirke deg både fysisk og psykisk. 

    Sammenhengen mellom blodsukker og psyke er godt beskrevet og dokumentert.

    Det lave sukkeret utløser en alarmsituasjon i kroppen og vil mobilisere det autonome nervesystemet og binyrer for å kompensere for ubalansen. Symptomene kan variere selv om samme person som regel opplever det på noenlunde samme måte fra gang til gang. ? Noen blir sinte, andre blir sutrete, triste og motløse. Skjelving og kaldsvetting kan også høre med. Det sier seg selv at på sikt vil disse symptomene påvirke psyken i stor grad. 

    Derfor er det så viktig å ha et så stabilt blodsukker som mulig. Spesielt om man fra før er plaget av f.eks depresjoner. Rett kosthold og fysisk aktivitet er utrolig bra om man sliter med depresjon. Jeg vet at det jeg sier nå kan provosere enkelte - for er man først blitt rammet av depresjon, så er det vanskelig å i det hele tatt komme seg opp av sofaen eller senga.. men det går. Om man har mennesker rundt seg som pusher og støtter. Da kommer man seg ut. 

     

                                                                                        

     

    Fikk servert kake på Amfi Finnsnes sitt 10 års jubileum idag:-) Jeg smakte litt på kremen og tenkte med meg selv at om jeg spiser dette kakestykket - hva gir det meg? MÅ jeg ha det? Kan jeg faktisk la være å spise det? Jeg må innrømme at det var en indre krig i meg. "Djevelen" på ene skulderen som roper inn i øret mitt; SPIS KAKEN! DU VET DU HAR LYST! DEN SER BRA GOD UT, HVA? BARE EN LITEN SMAKEBIT? 

    Og så "Engelen" på andre skulderen som hvisker til meg; Ann-Kristin, du vet du ikke trenger å spise det kakestykket.. Hva gir det deg om du spiser det? Jo, noen minutters lykke - og flere timer med dårlig samvittighet i ettertid. 

    Så valget mitt var egentlig ganske enkelt...

     

                                                                     

    ... og slik gikk det med kakestykket denne gangen. Jeg kunne klappe meg selv på skulderen og være stolt over at jeg faktisk klarte å si NEI.. 

     

                                                                 

    Sprudle vannet valgte jeg derimot å drikke opp:-) Det var forfriskende og godt etter noen timer på shopping! Litt gleder må man kunne unne seg i hverdagen. Så lenge man klarer et visst måtehold, så er det helt greit å skeie ut om så midt i uken. Dette vil du lære deg etter hvert som du lærer kroppen din å kjenne. 

    Jeg har selv slitt med depresjon - men har ikke hatt en depresjon siden jeg ble rammet av fødsels depresjon for 16 år siden. Grunnen til at jeg forteller dette til dere, er at jeg vil dere skal vite at det meste jeg skriver om i bloggen har jeg erfart på egen kropp og i eget sinn. 

    Jeg har også valgt å kutte ut alle kunstige stimuli som kan stresse kroppen.

    Stress fører til at binyrene skiller ut bl.a adrenalin og kortisol. Kortisol er kroppens hoved stress hormon. Da sier det seg selv at om du sliter med f.eks panikkangst, så bør du ikke tilføre kroppen store mengder (helst ingenting) av koffein. Koffein er kjent for å være angstfremkallende. Jeg kuttet ut koffein, nikotin, sukker og alkohol.

    Dvs at koffein, nikotin, sukker og alkohol alle er potensielle verstinger når det kommer til psykisk helseproblematikk. 

    Det hender at voksne mennesker spør meg om hvorfor i all verden jeg ikke drikker alkohol?

    1. Jeg festet mye når jeg var yngre. Det holder.

    2. Jeg ønsker ikke å tilføre kroppen min noe som kan skape ubalanse.

    3. Jeg har det like morsomt UTEN alkohol.

    4. Jeg slipper å være fyllesyk og ha fyllenerver.

    5. Jeg trenger ikke, har ikke behov for eller lyst på alkohol lenger. 

    6. Alkohol inneholder store mengder sukker.

    7. Alkohol kan skape psykiske helseproblemer. 

     

                                                                     

    Har du forresten husket å støtte "Rosa sløyfe" aksjonen? Det her er mitt bidrag idag. Kjøpte den på Lindex. Vel, det var det jeg hadde å skrive om idag. Takk for at du tar deg tid og leser bloggen - det setter jeg stor pris på:-) 

     

    Hilsen Ann-Kristin 

     

    #mat #psykiskhelse #helse #kosthold #trening #motivasjon #rosasløyfe #brystkreft #vektnedgang #overvekt

     

  • 20.10.2015
  • //
  • Kl.16:04
  • //
  • Helseutfordringer og kosthold
  • //
  • 5 kommentarer
  • Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no