hits
Ann-Kristin

About

Kontakt meg p mail


dinmail@mail.no

Follow me

Categories

Archives

Search

Annonse Annonse Annonse

3 TYPER SULT - F HORMONENE DINE UNDER KONTROLL

Sult kan vre s mangt. Har du noen gang tenkt over om du virkelig er fysisk sulten de gangene du str ser tomt inn i kjleskapet (noe vi alle har gjort og fremdeles kommer til gjre mange ganger..) Poenget er bli bevisst hvorfor du putter mat i munnen. Er sulten du fler et ndvendig behov for overleve, eller er det noe annet som styrer sultflelsen din? Her har du 3 typer sult som er fremkalt av ulike hormoner. Hormoner er i enkelte tilfeller noe du selv kan gjre mye for f under kontroll. 

1. STSUG 

Slik fles det: Du har lyst p noe stt og er kanskje ogs trtt, har hodepine og sliter med konsentrasjonen. Du bare M ha noe, og kaster deg over det du mte finne. Du gr ikke av veien for sjekke kollegaens eller barnas godteriskap i jakten p noe som kan tilfredstille stsuget. 

Mulig rsak: Du opplever sannsynligvis at nivet av hormonet insulin og/eller hormonet glukagon er ute av balanse. 

Rd til deg: F orden p blodsukkeret! Det bidrar til holde bde insulin og glukagon i sjakk. Det beste du kan gjre er spise grovt og regelmessig, og srg for at du fr i deg fett og proteiner til hvert mltid. Er du overvektig vil du ha stor nytte av g ned i vekt.

BONUSINFO: Du kan forbedre kroppens flsomhet for hormonet insulin ved redusere kroppsvekten med 5%. Hvis du har god insulinflsomhet, trenger kroppen mindre insulin fr holde blodsukkeret i sjakk. Det er sunt ig gjr det lettere holde vekten. 

                                         
 

2. STOR APPETITT OG ULVEHUNGER

Slik fles det: Du fler deg ofte sulten i lpet av dagen - virkelig sulten! Du fyller tallerkenen med mat og klarer fint spise opp absolutt alt. 

Mulig rsak: Du har hyt niv av hormonet ghrelin, som gjr deg sulten. Det er ofte tilstede like fr et mltid.

Rd til deg: Spis regelmessig hver dag - og gjerne flere mltider. Hvis du faster eller spiser svrt lite i lpet av dagen, kan det fre til at kroppen utlser s mye ghrelin at du bare blir enda mer sulten enn du i virkeligheten trenger vre, og det kan fre til overspising. Det er ogs lurt f nok svn, ellers risikerer du at kroppen skiller ut ekstra ghrelin.

BONUSINFO: Lukt p maten fr du spiser. Det kan dempe produksjonen av hormonet ghrelin. 

                                                                                   

3. RASTLS SULT OG INAKTIVITET

Slik fles det: Du fler deg sjelden ordentlig mett og fornyd. Ogs rett etter at du har spist kan du ha en flelse av at du kunne tenke deg spise litt mer - og helst noe stt eller fett. Og enda verre: Du har overhodet ikke lyst til bevege deg eller trene.

Mulig rsak: Den rastlse sulten kan skyldes at kroppen ikke reagerer godt nok p metthetshormonet leptin. Hormonet GLP-1 kan ogs spille inn p metthetsflelsen.

Rd til deg: Du kan forbedre leptin flsomheten ved g ned i vekt, spise mindre sukker og drikke mindre alkohol. 

BONUSINFO: Enkelte studier har vist at forskspersoner som mosjonerer n times tid hver dag - fr en strre stigning av GLP-1 umiddelbart etter et mltid, enn personer som ikke mosjonerer. Det tyder p at man kan pvirke GLP-1 og dermed metthetsflelsen - ved sette av tid til en real spasertur, hver dag. 

#vektnedgang #slanking #trening #kosthold #kostholdsveileder #kostholdsveiledning #diett #hormoner #mat 

  • 01.06.2016
  • //
  • Kl.19:46
  • //
  • Helseutfordringer og kosthold
  • //
  • 4 kommentarer
  • ADHD OG VIKTIGHETEN AV RIKTIG KOSTHOLD

     

    Kjenner du noen som har ADHD? Eller har du kanskje ADHD selv? Uansett, nr det kommer til kosthold s er det uhyre viktig hva en person med denne diagnosen spiser. Et kosthold som inneholder mye raffinert sukker er helt klart ikke det beste. For en person - og da spesielt barn - som har diagnosen ADHD, er det av stor betydning hvordan kostholdet er sammensatt. 

                                
     

    En stor del av de som har denne diagnosen sliter med til dels store humrsvingninger. Da er det lett ty til sukker - som er kjent for heve humret ganske umiddelbart. Minuset er bare at humret faller like raskt. Denne pvirkningen er meget negativ for en person som sliter med store humrsvingninger fra fr. Enkelte mennesker med ADHD diagnosen har dessuten til tider et noe hevet stemningsleie.

    ADHD + SUKKER = NEI!

    Grunnen til at jeg nevner dette er at de som sliter med denne problematikken br vre ekstra forsiktig med spise raffinerte karbohydrater, nettopp fordi det gir store svingninger i blodsukker - noe som er  svrt ugunstig for en person som har ADHD. (Les mer HER om ulike typer karbohydrater).  

                                      

    Det er enn mange ubesvarte sprsml i forhold til denne diagnosen. Og da spesielt i forhold til jenter som har ADHD. De er vanskelige fange opp fordi de som regel har et helt annet symptombilde enn gutter. Diagnosen er i tillegg svrt sammensatt - og personer som har ADHD er akkurat like ulike seg imellom, som mennesker som ikke har diagnosen. ADHD er ikke noe du ER - det er noe du HAR. 

    Omega 3 er forsket grundig p og viser seg vre meget bra som supplerende behandling av ADHD. 

                                                                  HER kan du lese mer om ADHD og riktig kosthold.

     

                                                           HVA ER ADHD?

     

    ADHD str for Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Barn med ADHD synes ofte det er vanskelig konsentrere seg. De er svrt aktive, og handler ofte uten tenke seg om.

    Alle barn kan vre vanskelige til tider. Men det betyr ikke at de har ADHD. Barn med ADHD opptrer p en mte som kan gi alvorlige vansker hjemme og p skolen. Det er ikke av vond vilje. ADHD er en medisinsk tilstand.

    Legene tror at barn med ADHD har en hjerne som fungerer noe annerledes enn hjernen hos andre barn. Hjernen bruker signalstoffer kalt nevrotransmittere til overfre meldinger mellom hjerneceller. Barn med ADHD kan ha mindre av to typer nevrotransmittere: dopamin og noradrenalin. Disse signalstoffene pvirker hvordan vi hndterer informasjon fra verden rundt oss. Et barn med ADHD er ute av stand til bearbeide informasjon p samme mte som andre barn.

    Hos et barn med ADHD:

    • synes omverdenen haster forbi som en flom av sty og bilder.
    • de har problemer med velge ut hva som er viktig, og blir lettere forvirret.
    • de finner det umulig organisere daglige oppgaver, og konsentrere seg om bare n aktivitet om gangen. 

     

                                                                         

    Legg gjerne igjen en beskjed i kommentarfeltet om du har erfaring med ADHD og hvordan det pvirker hverdagen din:-)
                 
                                                                                          

  • 25.10.2015
  • //
  • Kl.18:43
  • //
  • Helseutfordringer og kosthold
  • //
  • 6 kommentarer
  • PMS og stsug..

    Hormonene svinger. Det er "den" perioden i mneden. Suget etter noe stt veksles raskt ut med suget etter noe salt. Det er et sug som ikke lett lar seg beskrive. Jeg bare M ha! Heldigvis er det ikke snakk om mange dagene fr det gr over igjen *puh* men det er en indre kamp med meg selv hvert minutt i dgnet s lenge det str p. Jeg fr i tillegg en vanvittig matlyst!

    Det er klart at slike perioder har innvirkning p vektnedgang.

    Det underlige er at jeg fr lyst p ting som jeg ellers ikke har spesielt lyst p. Slik som potetgull.. det er noe jeg aldri spiser ellers i mneden; men fr menstruasjon kan jeg f ustanselig behov etter potetgull med deilig krydder. Forst det den som kan. Jeg kan ta meg selv i sitte drmme om knasende chips som skaper vann i munnen! Men; jeg klarer som regel holde meg unna, fordi jeg vet av erfaring at potetgull gjr meg kvalm..

    Da er det verre med sjokoladesuget. Sjokolade er min store last dessverre. Det er n engang slik at jeg gr ikke amokk (vel..) i sjokoladehyllene p Coop`en. Jeg er kommet meg spass langt at jeg klarer st imot det verste suget.. men det er hardt skal jeg si dere, jenter! Dessuten m man kunne innvilge seg selv noe snop av og til uten lide av samvittighetskvaler.

    S derfor tenkte jeg ta meg en tur innom butikken imorgen kjpe meg - SNOP! Gleder meg:-)

    Om man er fysisk aktiv og spiser sunt ellers i ukedagene, er det ingenting i veien for at man kan kose seg litt i helgene. Det eneste m vre kutte ut sukkerbrus med et sunnere alternativ. Jeg vil anbefale Solo Super eller Cola Zero. De har begge en veldig god smak til at det kun er tilsatt stningsmiddel. Ha bare dette i bakhodet; alt med mte:-)



    Har du sug etter noe spesielt fr menstruasjon? Hva er DIN store last?

    God natt alle sammen! Tipper jeg vil drmme om sjokolade inatt:-)

  • 23.10.2015
  • //
  • Kl.01:22
  • //
  • Helseutfordringer og kosthold
  • //
  • 9 kommentarer
  • Mat og psykisk helse.

    Har du noen gang tenkt over at det du velger spise kan ha avgjrende betydning for din psykiske helse? Dette er noe jeg sjelden tenkte over selv fr jeg la om livsstilen. Det falt meg ikke inn at ulike stoffer i maten kan ha betydning for de kjemiske prosessene i kroppen. Og da tenker jeg hovedsaklig p raffinert (hvitt) sukker. Det er en klar versting. Sukker i store doser er gift for kroppen. Det skaper ugunstige svingninger i blodsukkeret, noe som igjen kan pvirke deg bde fysisk og psykisk.

    Sammenhengen mellom blodsukker og psyke er godt beskrevet og dokumentert.

    Det lave sukkeret utlser en alarmsituasjon i kroppen og vil mobilisere det autonome nervesystemet og binyrer for kompensere for ubalansen. Symptomene kan variere selv om samme person som regel opplever det p noenlunde samme mte fra gang til gang. ? Noen blir sinte, andre blir sutrete, triste og motlse. Skjelving og kaldsvetting kan ogs hre med.Det sier seg selv at p sikt vil disse symptomene pvirke psyken i stor grad.

    Derfor er det s viktig ha et s stabilt blodsukker som mulig. Spesielt om man fra fr er plaget av f.eks depresjoner. Rett kosthold og fysisk aktivitet er utrolig bra om man sliter med depresjon. Jeg vet at det jeg sier n kan provosere enkelte - for er man frst blitt rammet av depresjon, s er det vanskelig i det hele tatt komme seg opp av sofaen eller senga.. men det gr. Om man har mennesker rundt seg som pusher og sttter. Da kommer man seg ut.



    Fikk servert kake p Amfi Finnsnes sitt 10 rs jubileum idag:-) Jeg smakte litt p kremen og tenkte med meg selv at om jeg spiser dette kakestykket - hva gir det meg? M jeg ha det? Kan jeg faktisk la vre spise det? Jeg m innrmme at det var en indre krig i meg. "Djevelen" p ene skulderen som roper inn i ret mitt; SPIS KAKEN! DU VET DU HAR LYST! DEN SER BRA GOD UT, HVA? BARE EN LITEN SMAKEBIT?

    Og s "Engelen" p andre skulderen som hvisker til meg; Ann-Kristin, du vet du ikke trenger spise det kakestykket.. Hva gir det deg om du spiser det? Jo, noen minutters lykke - og flere timer med drlig samvittighet i ettertid.

    S valget mitt var egentlig ganske enkelt...



    ... og slik gikk det med kakestykket denne gangen. Jeg kunne klappe meg selv p skulderen og vre stolt over at jeg faktisk klarte si NEI..



    Sprudle vannet valgte jeg derimot drikke opp:-) Det var forfriskende og godt etter noen timer p shopping! Litt gleder m man kunne unne seg i hverdagen. S lenge man klarer et visst mtehold, s er det helt greit skeie utom smidt i uken. Dette vil du lre deg etter hvert som du lrer kroppen din kjenne.

    Jeg har selv slitt med depresjon - men har ikke hatt en depresjon siden jeg ble rammet avfdsels depresjonfor 16r siden. Grunnen til at jeg forteller dette til dere, er at jeg vil dere skal vite at det meste jeg skriver om i bloggen har jeg erfart p egen kropp og i eget sinn.

    Jeg har ogs valgt kutte ut alle kunstige stimuli som kan stresse kroppen.

    Stress frer til at binyrene skiller ut bl.a adrenalin og kortisol. Kortisol er kroppens hoved stress hormon. Da sier det seg selv at om du sliter med f.eks panikkangst, s br du ikke tilfre kroppen store mengder (helst ingenting) av koffein. Koffein er kjent for vre angstfremkallende. Jeg kuttet ut koffein, nikotin, sukker og alkohol.

    Dvs at koffein, nikotin, sukker og alkohol alle er potensielle verstinger nr det kommer til psykisk helseproblematikk.

    Det hender at voksne mennesker spr meg om hvorfor i all verden jeg ikke drikker alkohol?

    1. Jeg festet mye nr jeg var yngre. Det holder.

    2. Jeg nsker ikke tilfre kroppen min noe som kan skape ubalanse.

    3. Jeg har det like morsomt UTEN alkohol.

    4. Jeg slipper vre fyllesyk og ha fyllenerver.

    5. Jeg trenger ikke, har ikke behov for eller lyst p alkohol lenger.

    6. Alkohol inneholder store mengder sukker.

    7. Alkohol kan skape psykiske helseproblemer.



    Har du forresten husket sttte "Rosa slyfe" aksjonen? Det her er mitt bidrag idag. Kjpte den p Lindex.Vel, det var det jeg hadde skrive om idag. Takk for at du tar deg tid og leser bloggen - det setter jeg stor pris p:-)

    Hilsen Ann-Kristin

    #mat #psykiskhelse #helse #kosthold #trening #motivasjon #rosaslyfe #brystkreft #vektnedgang #overvekt

  • 20.10.2015
  • //
  • Kl.16:04
  • //
  • Helseutfordringer og kosthold
  • //
  • 5 kommentarer
  • Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no