hits
Ann-Kristin

About

Contact

Follow me

Categories

Archives

Search

Annonse Annonse Annonse

JUL, SUKKERTRIPP OG TIDEN ETTER.

Du kjenner kanskje til ordet? Sukkertripp? Dvs en periode med uante mengder med sukker. Sjokolade, kjeks, kaker og ellers det som mtte smake av stt. Deilige ste smaker - som regel fremkalt av ulike tilsetningsstoffer (moderne kalt e-stoffer). Sjokolade m/ fyll, sjokolade uten fyll, mrk sjokolade, lys sjokolade, hvit sjokolade. Snart finner vi vel sjokolade i utvalget rosa, bltt og gult. Utvalget pr idag er stort og relativt variert.

Man har vrt flink hele ret. Kun spist herlighetene i sm mengder i helgene. Og da selvflgelig med et lite snev av drlig samvittighet og tiden man har lagt ned i trening i lpet av ret som har gtt. Er jo kommet s langt med treningen.. men en liten bit kan da vel ikke skade? Nei, det gjr det som regel ikke.

Men. Det finnes alltid et "men". S kom julen. I flere uker har jeg forberedt meg p denne fine hytiden. Den kom med et brak! Fr jeg visste ordet av det var jeg s langt ute i "trippen" at jeg ikke hadde et snev av viljestyrke igjen til  stoppe galskapen. En bit her og en bit der. Twist, konfekt og andre godsaker ble satt til livs med stor apetitt. Gjerne til frokost og til kvelds- og rett etter julemiddagen. Den drlige samvittigheten var som blst bort. Mtte til syvende og sist innse at jeg hadde mistet kontrollen - igjen. 

           

 

Jeg vil tro at det er med sukker som med de fleste andre avhengighetsskapende rusmidler. Er man frst blitt avhengig m man bruke resten av livet p  kjempe imot sukker-demonen. Dessverre. Det er s lett miste kontrollen over eget inntak. Man innser det dessverre ikke fr det er for sent. Fr sukkertrippen er et faktum.

En person som blir nykter igjen etter en periode med alkoholinntak vil muligens tenke det samme som meg etter min sukkertripp; "N har jeg gjort det igjen. At jeg aldri skal lre.." Flelsen man sitter igjen med etter s stort sukkerinntak er mange. Bde fysiske og mentale symptomer. Det kan vre fryktelig ubehagelig. Perioden nr man igjen skal komme seg ovenp og kutte ned p inntaket - er slitsom bde for meg selv og omgivelsene mine. Svimmel, ukonsentrert, hodepine, trtthet, humrsvigninger, lavt blodsukker osv er bare noen av ettervirkningene av stort sukkerinntak.

Det som vil redde deg og vil hjelpe deg fremover er at du vet at du vil f det bedre nr abstinensene og ettervirkningene er over. Nr giften er ute av kroppen - nr du kommer deg i gang med trening igjen - da vil du oppleve en deilig flelse av balanse i kropp og sinn. Endorfiner vil vre din eneste vei til lykkerus. Den beste rusen som finnes. Bare prv det selv, kjre leser. Det er det frste rdet jeg gir i rets frste mnd. Mitt hp er at jeg selv og flere med meg klarer kutte ut sukker - atter engang. 

 

Hilsen Ann-Kristin, Kosthold & Trening. 

  • 13.01.2017
  • //
  • Kl.16:21
  • //
  • Hverdagen min
  • //
  • 4 kommentarer
  • Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no