hits
Ann-Kristin

About

Contact

Follow me

Categories

Archives

Search

Annonse Annonse Annonse

Topptur til "kvilebua"

Jeg er skapt slik at jeg noen ganger lar meg styre av spontane handlinger. Nr jeg vknet igr morges hadde jeg fortsatt vondt her og der etter fjellturen noen dager fr det igjen. Hadde svisst ingen planer om noen ny fjelltur p enn en stund, men siden jeg ikke er spesielt glad i planlegging flere uker fr en topptur - s tar jeg det nr jeg kjenner treningsgleden melde seg. Meningen var at jeg skulle g til kvilebua - som ligger ca 450 moh. Det var en flott tur:)

Passe stigning for meg som slett ikke er vant til g i stigning. Det som overrasket meg litt var at melkesyra kun var innom p snarvisitt. Den forsvant etter kun kort tid. Noe som er motiverende i seg selv. Stien oppover er meget godt oppmerket er stort sett trr og fin. Merk; noen f omrder med vtt, men ikke verre enn at godt skoty klarer den kneiken. 

Det her er en sti som de aller fleste vil klare g. Noen m kanskje legge inn flere hvilepauser - da det er viktig g etter egne forutsetninger. Veien opp til kvilebua er fantastisk lagt opp, med akkurat passe utfordringer. Det krever litt teknikk her og der - og stien er lagt forbi et par "bratte" heng, men det er det som gjr at det ikke blir kjedelig. (Det m sies at jeg et sted oppover gikk med kun et ye pent, haha)

Enkelte steder er stien smalere enn hoveddelen. Den deler seg titt og ofte etter vanskelighetsgrad; man kan velge g en lettere eller en mer krevende vei, alt etter hva man selv nsker. Utrolig bra! Enda mer bra er det at Rde Kors har satt ut postkasser med frstehjelpsutstyr et par steder p turen opp- Noe s fantastisk, h? 

Vel, jeg hadde bestemt meg for g helt opp til toppen av kvilebua. Jeg var ca 100 meter unna nr jeg kom til en kraftig nedoverbakke som var noe isbelagt. Ble stende og veie frem og tilbake fr jeg bestemte meg for snu. Siden jeg gikk alene s fristet det ikke med et fall som kunne fre til at jeg - i verste fall - ikke ville greie g ned uten hjelp. Derfor tenkte jeg at jeg var flink som kom meg spass langt, og at neste gang topper jeg turen:)


Det er svrt vakker utsikt fra den hyden jeg var i. Her ser dere Silsand/Senja p andre siden.


Her ser dere Senja. Senja er virkelig et av verdens vakreste steder om sommeren!

Som sagt s snudde jeg og gikk ned. P turen ned pdro jeg meg en kraftig (og usannsynlig vond..) strekk p baksiden av venstre lr + at jeg fikk smerter i hyre kne. Jeg nekter ta med kun det som er positivt med en slik tur, fordi det er viktig lre seg g etter egne forutsetninger - ikke bare lpe til toppen slik at man har noe skryte av. Selv om det ogs er morsomt, sklart;) Det skal sies at smertene forsvant innen rimelig tid fr jeg kom ned. 

Min evaluering etter turen igr var at jeg burde vrt litt mer forsiktig. Burde brukt litt lengre tid p turen bde opp og ned, og ha bedre teknikk i partiene som var litt mer krevende enn hoveddelen av turen. Lagt inn litt flere pauser (jeg hadde stort sett ikke pauser p lengre enn et par minutter), strekke ut med jevne mellomrom og drikke nok. Men det er ikke s lett nr man er av typen som ikke kan komme seg til toppen fort nok..

Iallefall s anbefaler jeg turer p fjellet. Men; er du ikke s veldig godt trent, s ikke sats for stort. Det er krevende g i stigning og man br ha gjort noe trening p forhnd fr man legger av grde. Hvis du ikke har trent tidligere, s br du legge inn god tid og flere hvilepauser.

Jeg, som har litt srbare lunger - syntes at det ble litt tyngre puste jo lenger opp jeg kom. N er jo ikke dette snakk om noen Everest tur akkurat, s jeg vet rlig talt ikke hva det kommer av. Pollenallergien kanskje? Dessuten fikk jeg dotter i rene nr jeg omsider kom ned igjen.. 

Lr deg din egen kropp og kjenne. Den har en fantastisk mte i si ifra nr den har ftt nok. Husk; det er ingen skam snu. Om du m snu fr toppen, s ta det ikke som et nederlag. Vr stolt av at du klarte g s langt som du gjorde - og bestem deg for at du skal klare toppen nr kroppen din forteller deg at den er klar for toppsttet! 

Ta bilder p turen og nyt tiden i skog og mark. Trekk frisk luft godt ned i lungene, hr p fuglekvitter, hils p andre turgende mennesker - og nyt nuet! Livet er for kort til la seg knekke av nederlag. Jeg har pr idag snudd 2 ganger fr toppen pga vte sko, is el.l

N gikk jeg opp med kun en banan og en stk new energi for hnden + en flaske vann. Oppdaget raskt at det kan vre lurt ta med seg en lett sekk med litt remedier i. F.eks ekstra sko, gnagsrplaster (greit ha med p tross av Rde Kors kassene), en god matpakke, sitteunderlag, ekstra sokker/klr, og ellers det du mtte nske.

Jeg brukte ca 1 time og 15 min p tur/retur ca 300 meters hyde. Det anbefales bruke noe lengre tid.

Neste gang setter jeg inn toppsttet! Det har jeg bestemt meg for.

Ann-Kristin 

 

#topptur #fjelltur #trening 

  • 25.05.2016
  • //
  • Kl.08:09
  • //
  • Trening
  • //
  • 0 kommentarer
  • Har du tenkt p dette?

    Jeg leser for tiden en utrolig bra bok som av forfatteren Amy Dean. Boken heter og handler forvrig om Mindfullness. Hun skriver om ulike problemstillinger man kan mte i hverdagen. Det som gjr denne boken spass spesiell er mten forfatteren skriver p. Boken er lettlest og lett forklart - i tillegg til at den fr deg til tenke over ulike automatiske tanker vi alle har i en hektisk hverdag. Hun fr leseren til sakte men sikkert snu tankegangen sin i positiv retning. Automatiske negative tanker har alle mennesker. Det som er viktig er bli bevisst disse tankene, og hvor mye de egentlig pvirker kropp og sinn, og hverdagen vr generelt.

    Som Amy sier; " elske seg selv er begynnelsen p et livslangt kjrlighetseventyr." 

                                                           

    Hun sier videre; 

    Hvis du befant deg midt oppe i det fullkomne, vidunderlige, tilfredstillende kjrlighetseventyr, hva tror du din elskede ville gjre for deg? Lytte til hvordan du har hatt det p jobben? Lage en deilig middag til deg? Overraske deg med en blomsterbukett eller en spesiell gave? Vre oppmerksom p dine behov? Massere deg om kvelden? 

    Du fortjener f slik tid, oppmerksomhet og energi dslet over deg. Men det er usunt vente eller tro at noe snt br kunne komme fra et annet menneske. Du trenger leve hver dag som om du opplever et hemningslst, strlende, tilfredstillende og endelst kjrlighetseventyr - med deg selv.

    Hvordan kan du demonstrere slik kjrlighet til deg selv? Begynn med gjre minst n ting som du synes er litt skandalst eller sprtt! Gi deg selv en liten gave - bestill hjem noe god mat eller en bukett nyplukkede blomster. 

    Komplimenter deg selv med det du har gjort idag, ditt utseendet eller den du er. Sett av nok tid til lek, mosjon, hvile og meditasjon. Kom med bekreftende utsagn til deg selv som "Jeg fortjener bli behandlet godt". Si s til deg selv hver kveld fr du legger deg: "Jeg liker deg". Etter en tid kan din kjrlighet til deg selv forandre seg fra et tilfeldig forhold til en livslang interesse. 

    "Kan du smile til deg selv nr du ser deg i speilet? Kan du tenke varme tanker om deg selv nr du mter ditt eget blikk? Ikveld skal du prve behandle deg selv som om du var en fullkommen partner ved betrakte deg selv p en varm og kjrlig mte."

    Ann-Kristin 

  • 23.05.2016
  • //
  • Kl.12:17
  • //
  • Hverdagen min
  • //
  • 0 kommentarer
  • Endelig igang igjen!

    Jeg sier "endelig" - fordi jeg fler at jeg har vrt i en form for dvale i flere mnd n. Derimot, etter ha vrt p fjelltur et par ganger i lpet av den siste uken, s fles det som kroppen er mottakelig for trening igjen. N tr jeg ikke ha de altfor store forhpningene, men det hjelper iallefall p motivasjonen nr man kjenner at kroppen fungerer utmerket etter en spass lang dvale. Iallefall.. idag kom vi oss opp til ca 400 moh. Det var en flott tur. Sol og varmt, men ikke for varmt heldigvis. Litt vind i luften - noe som er en fordel nr man gr i fjellet. 

    Jeg har satt meg som ml toppe Vassbruna sommeren 2016. Fjellet ligger ca 1200 moh, og idag gikk jeg ca 1/3 del av turen oppover. Merker at jeg har satt meg store ambisjoner, for dette blir slett ikke s lett som jeg frst hadde sett for meg. Men nr jeg frst har satt meg et ml innen fysiske utfordringer - s gjr jeg alt for n mlet mitt. Dette er intet unntak! Jeg er spent p om jeg vil klare n toppen. Om jeg s gjr - s kan jeg klappe meg selv p skulderen og si "N var du flink, Ann-Kristin." S fr vi se da - om jeg kommer meg spass hyt i terrenget. 

    Uansett s krever det en del trening frem mot toppsttet. Det er ikke bare legge i vei 1200 moh og tro at man skal ut p en lett sndagstur - nei, dette krever at man gr noen turer i skog og mark og helst steder med noe stigning, slik at man fr trent opp musklene i lr og legger. Det er en klar fordel om man er godt trent fr man skal p slike - i norsk mlestokk - hye topper. 

    Nr vi skal toppe Vassbruna s kjrer vi ingen snarveier. Vi gr fra fjellets grunnmur og helt til toppen. Jeg synes forberedelsene og treningen frem mot mlet er like morsomt og spennende som selve toppsttet:) Jeg gleder meg! 

    Her var vi idag, ca 400 moh:

    Her er mlet for sommeren. Vassbruntinden, ca 1200 moh. Det er fjellet du ser i bakgrunnen: 

    Vassbruna sett fra Akka

    Hilsen Ann-Kristin. 

  • 22.05.2016
  • //
  • Kl.23:16
  • //
  • Trening
  • //
  • 3 kommentarer
  • rets brillemodell 2016

    Man m leve s lenge man kan - var det engang ei klok dame som sa. S da gjr jeg det da. Siden modellkarrieren min kun ble med drmmen (alle jenter har vel en eller annen gang drm om g p catwalken?) Vel, kanskje ikke catwalken - men nok om det:) Premien synes jeg er bra uansett. Hva som er premien kan dere sjekke ut her http://www.specsavers.no/brillemodell-2016. Hvorfor ikke melde deg p selv? Det synes jeg du skal gjre (om du har briller fra Specsavers og ikke en konkurrent selvflgelig, haha)

    Uansett, du finner meg p side 2 her; https://www.facebook.com/SpecsaversNorge/?sk=app_1721385664817201&app_data=item%7C2282717

    Slenger ved et bilde - snn just for fun!

    nsker dere en super dag videre. Klem, Ann-Kristin  

     


     

  • 19.05.2016
  • //
  • Kl.13:59
  • //
  • Hverdagen min
  • //
  • 0 kommentarer
  • Kjre snille mormor.

    Det er 1 uke siden begravelsen din, kjre mor. Det var uvirkelig se kisten din. Det var liksom ikke du som l inni der. Du var og er fremdeles s levende i minnet mitt. Smilet ditt, humoren din, omsorgen din og ditt imtekommende og lite dmmende vesen. Hjertegod er ordet som beskriver deg best. Du var snill tvers gjennom. Det fantes ikke noe vondt i deg. Det er s vondt at du er borte. At jeg aldri skal f se det fine ansiktet ditt strle opp igjen nr du snakket om barna, barnebarna eller oldebarna dine. Du var s glad i oss alle sammen. Vi flte oss alle elsket og tenkt p. For det srget du for la oss f vite - enten direkte eller indirekte. 

    Kjre snille mor, om du visste hvor mye jeg savner deg. 

    For noen r siden fikk du diagnosen Alzheimer. Det var s trist se at du sakte men sikkert glemte hvordan du skulle strikke.. Du som elsket strikke! Du strikket lester til hele familien og gjerne flere med. Strikkingen ble mer og mer vanskelig for deg - til slutt ble det helt stopp. Jeg savner samtalene du og jeg hadde ved kjkkenbordet ditt. Vi kunne snakke om alt imellom himmel og jord. Jeg har ikke s lett for pne meg for menneskene rundt meg- men med deg, mor, trengte jeg ikke vre redd for pne hjertet mitt. Du respekterte mine til tider rare meninger - du viste meg at det er helt greit bare vre meg. Du lrte meg at jeg er god nok som jeg er. Din kjrlighet og ditt lyttende re vil jeg savne s lenge jeg lever. Jeg har brukt mange r p srge over at jeg mistet deg til den fle sykdommen. Savnet har innhentet meg natt og dag, men jeg har ikke snakket med noen om det. Fr n.

    Det er viktig f frem at nr et menneske fr Alzheimer s mister man dem frst til sykdommen - men nr de dr s mister man dem for alltid. rene med Alzheimer ble som svpt vekk og det jeg sto igjen med var ufattelig gode minner fra tiden jeg var liten jente, og du var verdens beste mormor. 

    Fra du tok meg med p dine daglige gturer til at du pakket dyna rundt meg om kveldene og etterlot meg med en god trygghet og en flelse av vre elsket. Slik alle barn burde hatt det. Aldri klaget du. Du var positiv til det siste. Der andre kun s negativt - der fant du positive lsninger. Tusen takk for en fantastisk lrdom, mor. Den lrdommen vil jeg ta med meg videre i livet. 

    Jeg trodde jeg hadde srget ferdig. Men den dagen du dde - da dde noe i meg. Jeg sliter med drlig samvittighet og skyldflelse for at jeg burde vrt et bedre barnebarn. Det er s mange ting jeg ville endret p, men n er det for sent. Det er n jeg ser hva jeg ikke burde gjort - og hva jeg burde gjort. Det lar seg aldri endre - du vil aldri komme tilbake til meg. Og det gjr s fryktelig vondt, kjre mor. Jeg savner deg snn. Det er s mye jeg skulle sagt til deg. 

    Kanskje hrer du meg fra der du er n? 

    Det som ikke s mange forstr, er at jeg ikke maktet beske deg s ofte nr du du ble s drlig at du ikke husket meg lenger. Det var for vondt. Jeg var trist og nedfor i flere dager etter jeg hadde vrt p besk hos deg - og det mtte jeg bare beskytte meg selv imot. Jeg hadde og har sm barn som jeg mtte holde meg oppegende for. Sorgen har jeg slitt med i revis. Minner har dukket opp fr jeg sovner om kvelden, i drmme og nr jeg har vknet om morgenen har jeg tenkt p deg, kjre mor - og at jeg mistet deg mer og mer. 

    Jeg husker at jeg som liten jente tenkte at den dagen jeg ville miste deg eller morfar ville bli n av de verste dagene i livet mitt. Det var helt utenkelig for meg ikke ha dere i livet mitt. 

    Og s kom alle disse rene hvor jeg kun tenkte p meg selv og ikke var flink nok ringe deg.. men du ringte meg - alltid. Jeg var som regel for travel til og snakke i telefonen - for du ville jo alltid vre der, ikke sant? Nei, det er ikke sant. Du ble borte for meg i lpet av mine rastlse og uansvarlige r. Jeg tenker p alt savn og all sorg du selv m ha slitt med, men aldri fikk gi uttrykk for.

    Jeg er s lei meg. Lei meg for at jeg i en periode i livet kun var opptatt av meg selv og mitt. De rene fr jeg aldri tilbake, men - kjre snille mor; Jeg lover deg - jeg vil bruke resten av mitt liv p leve i din nd. Jeg vil prve vre den beste utgaven av meg selv - fordi jeg vil vise for deg at jeg har ftt skikk p livet mitt og at du kan vre stolt av meg. Jeg nsker vise deg at det er mulig for alle f skikk p livet sitt - uansett hvor mange motbakker man har mtt her i livet. 

    Du flger nok med meg fra der du er og jeg skal ikke skuffe deg, kjre mor. Aldri mer. Fordi jeg er s inderlig glad i deg. 

    Ann-Kristin. 

  • 18.05.2016
  • //
  • Kl.20:50
  • //
  • Hverdagen min
  • //
  • 4 kommentarer
  • Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no