KOSTHOLD OG MENTAL HELSE

Det vi spiser har utrolig stor betydning for vår psykiske helse. Det var noe jeg sjelden tenkte over før jeg la om livsstilen. Det falt meg ikke inn at mat kunne ha betydning for de kjemiske prosessene i kroppen. Da tenker jeg hovedsaklig på det raffinerte sukkeret som finnes i nesten alle matvarer. Sukker i store mengder er gift for kroppen. Det skaper ubehagelige svingninger i blodsukkeret, noe som igjen kan påvirke deg både fysisk og psykisk. Sammenhengen mellom blodsukker og vår psykiske helse er større enn mange er klar over. 

Lavt blodsukker utløser en alarmsituasjon i kroppen og vil aktivere det autonome nervesystemet og binyrer for å kompensere for ubalansen. Symptomene kan variere selv om samme person som regel opplever det på noenlunde samme måte fra gang til gang. Noen blir sinte. Andre kan lett ta til tårene. Jeg blir veldig sensitiv for ytre påvirkning om jeg har lavt blodsukker! Skjelving og kaldsvetting er ikke uvanlig om blodsukkeret blir altfor lavt.

Derfor er det så viktig å ha et så stabilt blodsukker som mulig. Det er enda viktigere om man fra før sliter med f.eks depresjoner. Rett kosthold og fysisk aktivitet er utrolig bra om man sliter med depresjon. Jeg vet at det jeg sier nå kan provosere enkelte – for er man først blitt rammet av depresjon, så er det vanskelig å i det hele tatt komme seg opp av sofaen eller senga, men da er man gjerne rammet av en alvorlig depresjon og ikke det jeg snakker om her. 

Amfi Finnsnes serverte gratis kake på sitt 10 års jubileum idag. Jeg smakte litt på kremen og tenkte med meg selv at om jeg spiser dette kakestykket – hva gir det meg? MÅ jeg ha det? Kan jeg faktisk la være å spise det? Jeg må innrømme at det var en indre krig i meg. “Djevelen” på ene skulderen som roper inn i øret mitt; SPIS KAKEN! DU VET DU HAR LYST! DEN SER BRA GOD UT, HVA? BARE EN LITEN SMAKEBIT?  Og så “Engelen” på andre skulderen som hvisker til meg; Ann-Kristin, du vet du ikke trenger å spise det kakestykket.. Hva gir det deg om du spiser det? Jo, noen minutters lykke – og flere timer med dårlig samvittighet i ettertid.  Så valget mitt var egentlig ganske enkelt! 

Sprudlevannet (brus selvsagt!) valgte jeg derimot å drikke opp:-) Det var forfriskende og godt etter noen timer på shopping! Litt gleder må man kunne unne seg i hverdagen. Så lenge man klarer et visst måtehold, så er det helt greit å skeie ut om så midt i uken. Dette vil du lære deg etter hvert som du lærer kroppen din å kjenne. Jeg har også valgt å kutte ut alle kunstige stimuli som kan stresse kroppen.

Har du forresten husket å støtte “Rosa sløyfe” aksjonen? 

/Ann-Kristin 

5 kommentarer
    1. Jeg hadde spist kakestykket jeg, er ikke så ofte jeg spiser kake, så når jeg har mulighet benytter jeg meg av den og nyte øyeblikket der og da, er ikke det dette livet handler om? Øyeblikkene? 🙂 Synes det er helt greit å spise kake og andre søtsaker innimellom, og man spiser jo fortsatt et annet næringsrikt kosthold selv om man unner seg noe godt på enkelte tider.
      I denne situasjonen ville jeg heller vært på djevelens side, for føler jeg at jeg har lyst så gjør jeg det som regel, men dette har nok kommet etter mange erfaringer og feil jeg har lært. Jeg er vel heller ikke så fokusert på kropp, har lært å bla. ikke bry meg om vekt og sånt. Sjeldent jeg veier meg, men er likevel normalvektig fordi jeg spiser jo annen “viktig mat” også, og det er som sagt ikke hver dag det er kake og godteri og annet sånn junkfood:).

    2. Hei!
      Jeg er nødt til å være knallhard med meg selv, ellers skeier det raskt ut. Men i helgene kan jeg godt spise kake:-) Bare ikke midt i uken. Det er en prinsipp jeg prøver å holde fast ved. Men lærer seg selv å kjenne etter hvert og vet hva man tåler og ikke tåler av utskeielser.

      Takk for flott kommentar forresten!

      Hilsen Ann-Kristin

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg