#METOO

Det skjer av og til. Tilfeldige møter som vekker til live minner jeg trodde var visket ut. Sånn som i dag. Jeg var en liten tur innom butikken når jeg drar kjensel på en bekjent jeg ikke har sett på årevis. I løpet av sekunder så dukker minnene opp fra underbevisstheten. Like raskt som minnene kommer blir jeg forbannet. Forbannet fordi denne personen ga 19-årige meg et tilbud som var helt sykt sjokkerende

Her er et hjertesukk fra den gang 19-årige meg

Det kan være fryktelig slitsomt. Ingen jenter liker innpåslitne mannfolk. Heller ikke slibrige tilbud. Noen ganger er det greit å kunne gå ute for seg selv uten å bli beglodd. Gå ut døren hjemme uten sminke og med uvasket hår uten at folk tror du er syk. Det er ubehagelig når kjærestens kamerat ikke legger skjul på at han liker deg, og skrur på sjarmen. For ikke å snakke om hvor fint det ville vært å kunne dra på byen uten å bli klådd på. Eller det faktum at en eller annen ekkel type åler seg innpå deg på dansegulvet, og oppfører seg som om han er guds gave til kvinnene, og at du er felles eiendom.

Men det som er virkelig trist er at mange kun er ute etter litt moro og skviser deg totalt ut når de går lei. De som kun ser på velstelte og utadvente jenter som et billig leketøy. Misforstå meg rett, jeg var slett ikke penere enn andre på min alder. Men jeg var nøye med sminke, at antrekket var optimalt og at håret lå perfekt. Jeg trente aktivt og holdt meg i god form. Jeg tenker av og til på hvor utrolig slitsomt det var å være på topp. For det var jeg virkelig på den tiden. Jeg var så opptatt å se bra ut at jeg glemte å vise omverden den virkelige meg. Masken jeg satte på meg var konstant. Jeg slapp ingen inn i mitt innerste. Alt var utrolig overfladisk.

Du kom med et tilbud som skulle ryste min verden for alltid – du som gikk forbi meg på butikken idag. Bildene som dukker opp i mitt indre når jeg møter blikket ditt etter så mange år er kvalmende. Du, som er gift og da satt i en høyt betrodd stilling på Høyskolen et sted i landet, og var over dobbelt så gammel som meg – uttrykte at du uten problemer kunne fikse meg plass på sykepleier-studiet kommende semester. Jeg velger å ikke si hvor av respekt for din familie. 

Problemet var bare at tilbudet ikke kom gratis. Du krevde noe i retur, og det var ikke penger. Du ville at jeg kom til kontoret ditt alene. Du skulle nemlig vise meg noe, sa du. Det var tydelig hvor du ville med tilbudet ditt. Jeg takket høflig nei. Jeg var rystet over at det var mulig å utnytte sin stilling så grovt. Jeg setter spørsmålstegn ved hvor mange sårbare jenter du har utnyttet i kraft av din stilling. Jenter som ikke turde si nei. Jenter du har utnyttet og ødelagt for livet. Du er avskyelig og burde aldri vært i en slik posisjon.

/Ann-Kristin 

0 kommentarer

Siste innlegg