HVORFOR BLOGGERE ER OFFENTLIGE HUGGESTUBBER

Riktig. Du leste rett.

Det skjer gang på gang. Med èn gang en blogger uttaler seg offentlig om et tema som berører Ola og Kari Nordmann, så er bloggpolitiet ute med øksa. Twitter koker over av engasjerte twitrere som sprer eder og galle. For å være helt ærlig så er jeg sjokkert over voksne menneskers oppførsel på nett. Twitter er for meg et prøveprosjekt. Hovedgrunnen for opprettelse av ny profil var av den enkle grunn at jeg ønsket å holde meg oppdatert på korona situasjonen. Det hele har utviklet seg til et sammensurium jeg fremdeles sliter med å forså.

Voksne mennesker spyr ut ord og bannskap jeg som innbarket nordlenning blir flau av å lese. Hver eneste kveld så spam`es Twitter feed`en min ned av Trumphatere. Selv barnehagebarn vet å oppføre seg bedre. Voksne mennesker bak hver sin skjerm spytter impulsivt ut ukvemsord og mobber på et nivå jeg aldri før har vært vitne til. Og tro meg, undertegnede har vært vitne til mye rart i sitt liv. Men dette hadde jeg til gode.

Hvordan mennesker på god tur middels i livet får seg til å tråkke på enkeltpersoner på en offentlig plattform som Twitter er uforståelig. Det er mulig at Twitter er bygd opp slik; her skal ingenting være usagt. Men faen da, trenger vi offentlig godkjente mobbeplattformer?

Det første som slår meg idag når jeg åpner Twitter feed`en min er tweets som omhandler Pilotfrue, alias Julianne Nygård. Det andre som slår meg at det er flest menn som sender ut disse tweets`ene. Hvorfor det er slik kan du tenke deg selv. Jeg velger og ikke uttale meg om akkurat det, i fare for å spam`es ned på DM av frustrerte, karantenekåte menn.

Vi som blogger er i en utsatt posisjon for narsissistiske personligheter som selv mener at de er i sin fulle rett til å hugge løs på oss som vi var en offentlig huggestubbe. Jeg har vært heldig så langt. Den vondeste meldingen jeg har fått pr nå er at vedkommende ønsket at jeg ville tråkke på en lego. Greit nok, det gjør jævlig vondt, men likevel.

Kjære leser, det er slett ikke greit at dere spyr ut eder og galle til bloggere. Bloggere er mennesker de også. Bloggere er mennesker med følelser. Bloggere kan også bli lei seg. Bloggere driver sjelden personhets. Bloggere blir likevel utsatt for personhets. Bloggere liker å skrive. Bloggere liker å nå frem til andre mennesker. Bloggere kan være selvopptatte, men bloggere kan også være sympatiske mennesker. Bloggere skriver ikke for å provosere DEG. Bloggere skriver sine personlige meninger – at du lar deg provosere er ikke bloggerens feil, det er du og ingen andre som lar deg gire opp. Noen bloggere liker å vise frem kroppen sin. Andre bloggere viser frem kokkelering. Hva en blogger velger å vise frem av sterke sider er like variert som salaten i en salatbar. Det vil ikke si at du må spise alt i salatbaren du ikke liker. Det er fritt frem for å gå videre om du finner noe som plager sansene dine.

Det er ikke greit at du sitter bak skjermen din og gulper opp dritt om bloggere. Neste gang jeg ser en twitrer uttale seg negativt om en av bloggjentene mine, så skal jeg sannelig klare å finne noe vi kan gulpe opp tilbake!

/Ann-Kristin

 

0 kommentarer

Siste innlegg