NORMAL PEOPLE DON`T GO AROUND HURTING OTHER PEOPLE

Nå er det lenge siden jeg har skrevet på bloggen. Men idag leste jeg et blogginnlegg av en svært god Twittervenninne av meg -noe som satte sinnet mitt i brann. På den måten at forbannelsen holder på å koke over. Hvorfor? 

Jo, det skal jeg si dere. Det er på grunn av alle tvitrerne jeg har blitt kjent med gjennom mine to år på Twitter; de tvitrerne som er blitt mobbet ut av plattformen. Av hvem? Av andre tvitrere. De mest aktive nettrollene/mobberne på Twitter er de som opererer under falske nick. De er med andre ord ikke såpass ansvarlige at de er villige til å hetse med fullt navn. 

Selv har jeg flere ganger opplevd å bli hengt ut på Twitter. Første gangen jeg opplevde det fikk jeg meg et lite “slag i magen”. Men slaget i magen gikk raskt over til å føle medlidenhet med mennesker som lever så blottet for gode følelser. (Legg spesielt godt merke til de som kommer med lite konstruktiv kritikk til dette innlegget..)

Jeg har levd så lenge at jeg vet hvor mye ondskap som kan ligge latent i et menneskesinn. Men jeg har også levd så lenge og erfart såpass mye at jeg vet at slik ondskap bunner ut ifra mobberens egen smerte. Det er med andre ord en mentalt forstyrret person som i full offentlighet går ut og skriver jævlige ting om andre mennesker. Velger å ikke skrive “som regel” foran – mentalt forstyrret person. Fordi det her ikke er noe unntak fra regelen. 

Ingen mentalt friske mennesker går rundt og bryter ned andre mennesker. 

Felles for nettroll er at når du forsøker å snakke vett med personen det gjelder – så vil du legge merke til at de utviser svært lite empati. Jenter som flere ganger viser slik atferd er ofte det som på folkemunne kalles sosiopater. Det i seg selv er ikke en egen diagnose, men en samlebetegnelse på flere psykiske forstyrrelser. En kvinnelig sosiopat skiller seg fra den mannlige psykopaten ved at de ikke legger skjul på sitt brennende hat. De gir blanke faen i hva de sier eller hvem det rammer. Psykopaten spiller på den annen side på andres medlidenhet. De fremstår som offer. Sosiopater vil ikke ha medlidenhet. Det gjør den kvinnelige sosiopaten til èn av de farligste menneskene i samfunnet. På grunn av deres totale fravær av normale følelser som sympati og empati. Kvinnelige sosiopater er nok også overrepresentert i norske fengsler. 

Til den kvinnelige sosiopaten som leser dette; jeg gir faen i hva du sier eller hva du mener. Jeg har avslørt deg for lenge siden. Jeg ser tvers gjennom slik arferd. Beklageligvis for deg:)

Neste gang du opplever hets fra ukjente mennesker så er mitt beste råd å overse det totalt. Ingenting irriterer et nettroll mer enn å ikke få reaksjoner på sine utspill. Evnt reaksjoner vil bare trigge mer negativ atferd. Det ligger i nettrollets natur.

Jeg håper at de som ble mobbet ut av Twitter med tid og stunder kommer tilbake og at Twitter jobber mer med å fjerne mentalt forstyrrede mennesker fra offentlige plattformer. Både på grunn av samfunnets behov for beskyttelse og for å verne personen selv. 

For når alt kommer til alt så er det inget problem for en kyndig person å finne ut hvem som skjuler seg bak falske nick. En eller annen gang vil det komme for en dag hvem disse nettrollene er – og de vil blottes og stilles til ansvar for sine handlinger. 

 

/Ann-Kristin

0 kommentarer

Siste innlegg