JEG KUTTER NED PÅ SUKKER, DEL 3

For dere som kanskje tenkte at “Jøss, hun er råååflink!” så må jeg dessverre skuffe dere. Etter jeg endret livsstil for godt og vel 4 år siden så har jeg vært flink. Men det var frem til julen gjorde sitt inntog i hjemmet. Vel, det begynte faktisk 1 mnd før jul for å være helt korrekt. Jeg fikk lungebetennelse og siden jeg er sta som et esel så kom jeg meg ikke til lege før etter 6 uker med hoste, feber, snørr og gørr.

Er det ikke merkelig hvor syk man VIRKELIG blir når legen forteller at man har har en betennelse et eller annet sted? Da har ingen det verre liksom. Glemt er hungersnød, krig og elendighet. En titt i speilet og jeg blir nesten redd meg selv – hvit som et spøkelse. Snørret tar aldri slutt. Hvor mye gørr er det egentlig mulig å ha i nesen?! Ingen i verden har det verre enn meg når jeg er syk (ifølge meg selv vel og merke..) Uansett, nå mistet jeg visst litt fokus her igjen.

Måtte på butikken en tur idag. Is, sjokolade, lettbrus, micromat, potetgull (som jeg ikke engang liker spesielt godt..) osv, sammen med bildene inne i hodet mitt av hvordan jeg så ut før jeg begynte å leve sunt. Tro meg, de bildene er ikke bilder som er der frivillig. De er vel heller der til skrekk og advarsel. 

Vond hals, hoste, tett både her og der… fantasier om verdens største kremkake. Jeg har virkelig fått manflu`en! Skjønner? Bare forkjølet. Men det er likevel synd i meg. Og da kjøper jeg sjokolade. Og is. Og kake. Punktum. Jeg, som er ferdig utdannet kostholdsveileder burde vite at jeg skal spise brokkoli istedenfor sjokolade og is når kroppen hangler og trenger ekstra med næring. Men klarer jeg følge mine egne anbefalinger når jeg er syk og tror jeg omtrent er døden nær av en helt vanlig forkjølelse?

Badevekten har jeg forresten kastet. Den irriterte vettet av meg. En elektronisk greie som ga lyd fra seg hver gang jeg gikk forbi. Hva skal det være godt for liksom? 

/Ann-Kristin 

 

 

 

 

 

 

 

 

13 kommentarer
    1. God bedring!! Husk at du kan velge å bare ta noen smartere valg.. du trenger ikke å gjøre bare smarte ting.. Etterhvert som du tar flere og flere lure (sunne) valg så blir det lettere og lettere å fortsette. Titt gjerne innom bloggen min for inspirasjon

    2. Synes huske at du fortalte meg en gang at du hadde anstrengelsesutløst astma? Hva om denne astmaen er gått litt på? For meg høres det slik ut faktisk, siden det varte så utrolig lenge, og ikke minst kommet igjen nå? Kanskje du bør gå til legen for å få en forebyggende astmamedisin som du tar hver dag, og som du skal doble når du blir forkjølet? God bedring! 🙂

    3. Man trenger ikke være flink hele tiden….ganske så menneskelig med en sprekk…
      Kjempeartig, nytt bilde av deg forresten..

    4. maiken:

      Tenker du på bildet i headeren? Det er isåfall kun et illustrasjons bilde;) Jet ble litt lei av å kun være seriøs – og hadde lyst på noe annet til en forandring:) Egentlig et godt eksempel på hvem jeg er og kan være, hehe.

      Bildet i innlegget er derimot meg. Man trenger ikke være flink hele tiden – du har rett, Maiken. Jeg er nok litt type “flink pike”. Det har straffet seg noen ganger i årenes løp.

    5. astmaogallergi:

      Du har nok rett. Igjen. Jeg er virkelig håpløs når jeg selv blir syk. Jeg klarer sjelden å se at jeg bør komme meg til lege. Men hos andre derimot – der ser jeg det med èn gang. Forstå det den som kan:) Jeg har hatt forebyggende astma medisin tidligere – og det kan se ut som det er på tide å starte opp igjen.

      Tusen takk for gode råd! Det er alltid like hyggelig å få respons på det jeg skriver, uansett hvilken retning det tar:)

    6. Har som nyttårsforsett å kutte ned på sukker jeg også 🙂 Ikke alltid like enkelt! God bedring og lykke til videre!

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg